آفتاب
قرائتی:

برای ترویج نماز فقط نباید پشت میز نشست و دستور داد

برای ترویج نماز فقط نباید پشت میز نشست و دستور داد

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: نماز در تمام مسائل تربیتی مهم است. ما اگر می‌خواهیم از کودکان گرفته تا سیاستمداران‌مان تربیت اسلامی داشته باشند باید در راستای ترویج نماز گام برداریم.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: نماز در تمام مسائل تربیتی مهم است. ما اگر می‌خواهیم از کودکان گرفته تا سیاستمداران‌مان تربیت اسلامی داشته باشند باید در راستای ترویج نماز گام برداریم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در گردهمایی دبیران ستاد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی و مدیران ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: حرکت انسان گاهی رو به جلو، گاهی رو به عقب و گاهی به حالت دوری می‌باشد. ما باید ارزیابی کارهایمان را با قرآن مقایسه کنیم. هر کسی فکر می‌کند کارش در این دنیا درست بوده و اگر سمت و یا مسئولیتی دارد ولی در راستای موازین الهی گام برداشته هرگز نباید از مرگ بترسد. خط‌کش زندگی ما باید مفاهیم قرآنی باشد.

وی ادامه داد: بهتر است همیشه از خود یک آماری داشته باشیم که چقدر نمازهایمان خاشعانه بوده و یا اینکه جزو متقین بوده‌ایم، ولی نباید همیشه به اینکه چه کارهایی انجام داده‌ایم به خود مغرور باشیم. آمار گاهی می‌تواند غرورآفرین باشد و نباید اینگونه شویم.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: ما چقدر از آمار دانشجویان کشور برای ترویج بحث نماز بهره برده‌ایم. این که یک دانشجو استخدام شده و ازدواج کرده و درسش را نیز خوانده آمار است. اصل نکته این است که ببینیم جوانان ما چقدر به آنچه فرا گرفته‌اند عمل می‌کنند.

قرائتی خاطرنشان کرد: ما برای ترویج نماز در سطح کشور در دبیرستان‌هایمان یک اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکیل داده‌ایم ولی تا به حال چند جلسه با این اتحادیه صحبت کرده‌ایم و در رابطه با راهکارهایی که می‌توانیم برای مدارس داشته باشیم نظریه ارائه داده‌ایم؟.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: فراموش نکنیم در راستای فعالیت‌های فرهنگی نماز، تبلیغ چهره به چهره می‌تواند بسیار مهم و کارآمد باشد و ما باید از آن بهره کافی ببریم.

وی ادامه داد: یکی از ارگان‌هایی که در رابطه با نماز فعالیت می‌کند کانون فرهنگی و هنری مساجد است البته این کانون دچار غفلت‌های بسیار زیادی شده است. ما در حدود دو هزار کانون داریم که فیلم، کتاب و برنامه‌هایی در رابطه با مسائل نماز در مساجد ارائه می‌دهند اما این کانون‌های فرهنگی برای جوانانی که به مسجد نمی‌آیند چه برنامه‌هایی دارند. متاسفانه در این راستا خیلی غفلت کرده‌اند.

رئیس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: نماز در تمام مسائل تربیتی مهم است. ما اگر می‌خواهیم از کودکان گرفته تا سیاستمداران‌مان تربیت اسلامی داشته باشند باید در راستای ترویج نماز گام برداریم. نماز حتی برای ساده‌ترین مسائل مثل مسواک زدن هم برنامه دارد. این ما هستیم که باید مسائل آموزشی و تربیتی خود را از آن فرا بگیریم.

قرائتی ادامه داد: برای ترویج نماز فقط نباید پشت میز بنشینیم و بگوییم فلان کار را انجام بدهیم یا ندهیم بلکه باید در راستای ترویج نماز فعالیت کنیم. سال آخر ریاست‌جمهوری جناب آقای هاشمی رفسنجانی بود که ما خدمت ایشان رسیدیم و در راستای فعالیت‌های قرآنی با ایشان صحبت کردیم. آقای هاشمی گفتند باید از تمام امکانات کشور برای ترویج نماز بهره ببریم و خود ایشان فرمودند که من در دوران ریاست‌جمهوری از این امر غافل بودم، شما غافل نباشید.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: بارها رهبر معظم انقلاب بر این امر تاکید کرده‌اند که از تمام امکانات جامعه برای ترویج نماز بهره ببرید. اگر دقت کنیم حتی می‌بینیم خود ما که در ستاد اقامه نماز هستیم نیز گاهی در این راستا دچار غفلت شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای ترویج مسائل نماز کارهای پژوهشی تنها کفایت نمی‌کند. در مواردی باید همچون نارنجک عمل کنیم. گاهی اوقات یکسری از افراد جامعه ما زیادی به دنبال منطق و درک هر چیزی می‌گردند در صورتی که این کار شاید در جاهایی جایز نباشد.

قرائتی افزود: در کل کارهای خوب زیادی نیز برای ترویج نماز انجام داده‌ایم، اما همان‌گونه که در ابتدای سخنانم گفتم نباید به این آمارها اکتفا کنیم. ما در سطح کشور و در شهری همچون اراک شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی داریم که هنوز پیش نماز ندارند و این یک معضل بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: اگر به بودجه‌های فرهنگی تمام سازمان‌ها بنگریم می‌بینیم که درصد بسیار کمی را برای ترویج نماز اختصاص می‌دهند. من وقتی خدمت جناب آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رسیدم از ایشان پرسیدم که در رابطه با فعالیتی همچون نماز چه کارهایی انجام داده‌اید، ایشان گفتند ما برای اینکه بخواهیم طلبه‌هایی را به روستاهایی که بالای 200 خانوار دارند بفرستیم بودجه کافی نداریم.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: مگر یک طلبه برای ترویج و تبلیغ نماز چقدر بودجه لازم دارد که سازمانی به آن بزرگی از پس تامین این بودجه بر نیاید.

وی در پایان افزود: متاسفانه مشکل اینجاست که ما گاهی اوقات برای ترویج مسائل فرهنگی از جمله نماز حس کار کردن نداریم. زمانی که دچار این مشکل می‌شویم بهتر است از جوانانی که می‌توانند کارآیی داشته باشند بهره ببریم تا مسائل فرهنگی در جامعه رونق پیدا کند.

انتهای پیام

کد N490822

وبگردی