آفتاب

نویسنده ژاپنی: آمریکا نقش زیادی در پیدایش داعش داشته است

نویسنده ژاپنی: آمریکا نقش زیادی در پیدایش داعش داشته است

تهران - ایرنا - ˈزاخاری کیکˈ نویسنده و روزنامه نگار ژاپنی در مقاله ای در مجله ˈ دیپلماتˈ نوشت: آمریکا نقش زیادی در پیدایش گروه تروریستی تکفیری ˈداعشˈ داشته است .

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری 'الیوم السابع'، کیک با انتقاد از سیاست های واشنگتن در خاورمیانه افزود: آمریکا شرایط و زمینه را برای به وجود آوردن گروه تروریستی داعش فراهم آورد .

این نویسنده ژاپنی خاطر نشان کرد: دست کم دو نفر از فرماندهان و سرکرده های عالی رتبه داعش از جمله فرماندهان نظامی پیشین عراق هستند .

زاخاری کیک با دروغ دانستن ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه داعش تهدیدی اساسی برای واشنگتن است، گفت: بی گمان داعش فاجعه ای برای منطقه مصیبت زده خاورمیانه است، اما واقعیت این است که این گروه ابتدا مانند برخی گروه های تندرو از جمله 'القاعده'، هیچگونه تمایلی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا از خود نشان نداد، بلکه همچون بسیاری از گروه های تندرو، متخصص هدف قرار دادن حکومت های محلی و بهره برداری از تنش ها و درگیری های مذهبی، برای قدرت گرفتن بود.

زاخاری تاکید کرد: سیاست مبارزه با تروریسم آمریکا نه تنها باعث متوقف شدن تروریسم نشده، بلکه موجب شده برخی گروه ها که تصمیمی برای هدف قرار دادن منافع واشنگتن نداشتند و در هنگام پیدایش از کمک های آمریکا بهره بردند، اکنون این کشور را عامل تهدید بدانند .

پیش از این گزارش هایی در منابع خبری غربی مبنی بر دخالت مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی در پیدایش گروه هایی مانند داعش در چارچوب طرحی موسوم به ' لانه زنبور' در منطقه برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی منتشر شده بود و چند روز پیش نیز ' ضاحی خلفان' معاون فرمانده پلیس دبی گفت: آمریکا به وسیله گروه هایی مانند داعش از کشورهای عربی باجگیری می کند .

خاورم **2041**1651
کد N490757

وبگردی