آفتاب

رئیس پیشین سرویس‌های جاسوسی انگلیس: لندن باید شبه نظامیان را به بازگشت تشویق کند

رئیس پیشین سرویس‌های جاسوسی انگلیس: لندن باید شبه نظامیان را به بازگشت تشویق کند

رئیس پیشین دفتر مقابله با تروریسم جهانی آژانس‌های اطلاعات خارجی و داخلی انگلیس (ام.آی.6 و ام.آی.5) گفت، دولت لندن باید شبه نظامیان انگلیسی را که به عراق و سوریه رفته‌اند، برای بازگشت تشویق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، ریچارد برت، رئیس پیشین مقابله با تروریسم جهانی ام.آی.6 و ام. آی.5 گفت، شبه نظامیانی که از انگلیس به عراق و سوریه رفته تا در کنار هم قطارانشان به نبرد بپردازند، باید بدانند که می‌توانند به کشورشان بازگردند.

اما دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پیشتر گفته بود که پاسپورت این مظنونان تروریستی باید توقیف شود و نباید به آن‌ها اجازه ورود به کشور داده شود. افراد دیگری چون بوریس جانسون، شهردار لندن نیز خواستار لغو شهروندی اینگونه مظنونان تروریستی شده بود.

اظهارنظرهای برت در پی انتشار گزارش‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه ده‌ها شبه نظامی انگلیسی به دنبال راه‌هایی برای بازگشت به کشور هستند اما نگرانند که پس از ورود به انگلیس بازداشت و زندانی شوند.

این مقام مسئول دولت لندن که پیشتر هدایت هیات سازمان ملل را برای رهگیری محل اقامت اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده برعهده داشت، ادامه داد: بازگشت این شبه نظامیان انگلیسی می‌تواند یک امتیاز ارزشمند در جلوگیری از سفر شبه نظامیان بالقوه دیگر به عراق و سوریه و پیوستن‌شان به داعش باشد.

وی با اشاره به این مساله که این افراد می‌توانند علت سفر خود به عراق و سوریه و پیوستن به شبه نظامیان دیگر را شرح دهند، گفت: بسیاری از افرادی که در تضعیف ماهیت تروریستی بسیار موفق بوده‌اند، خودشان سابق بر این، افراط گرا بودند. تشویق به بازگشت شبه نظامیان انگلیسی و سایر شبه نظامیان خارجی که به داعش یا سایر گروه‌های افراطی در عراق و سوریه پیوسته‌اند و هم اکنون می‌دانند که کار اشتباهی را مرتکب شده‌اند، امری ضروری و حساس است. این افراد می‌توانند ماهیت و جوهر اصلی داعش و رهبری آن را هدف قرار دهند. داستان‌ها و حقایقی که آن‌ها درباره وحشی‌گری و خشونت‌های این گروه‌های تروریستی مطرح می‌کنند بسیار معتبرتر و قانع کننده‌تر از لفاظی‌های سیاستمدارانی است که خارج از گود نشسته‌اند.

وی ادامه داد: این شبه نظامیان پشیمان نیاز دارند تا به کشور بازگردند و قانون باید از آن‌ها حمایت کند. آن‌ها باید بدانند که راه بازگشت دارند اگر که قول بدهند دیگر در آینده دست به خشونت نمی‌زنند.

محققان مرکز بین‌المللی مطالعه رادیکالی‌شدن در کالج سلطنتی لندن اخیرا با شبه نظامیان در ارتباط بوده‌اند. این شبه نظامیان می‌گویند که درباره اوضاع در سوریه ناامید و دلسرد شده‌اند و دیگر خواهان نبرد در کنار همقطارانشان نیستند؛ البته بیم آن را دارند که در صورت بازگشت به انگلیس تحت پیگرد و بازداشت قرار گیرند. همچنین تمایل خود را برای شرکت در برنامه‌های ضد رادیکالی اعلام کرده‌اند.

ریچارد برت گفت: این شبه نظامیان پشیمان می‌توانند به مقام‌ها در فهم بهتر اینکه چرا مردم همچنان به سوریه و عراق می‌روند و اینکه چه کارهایی باید برای توقف این افراد انجام داد، کمک کنند.

فشارها برای ارزیابی مجدد و بنیادین در برنامه ضد رادیکالی‌شدن در انگلیس در میان کارشناسان و سیاستمداران شدت گرفته است. هازل بلرز، وزیر سابق کشور انگلیس بر ضرورت استفاده از تجربیات این شبه نظامیان برای جلوگیری از سفر افراد دیگر به عراق و سوریه تاکید دارد و می‌گوید: در ابتدا برای شما یک دیدگاه شکاکانه به وجود می‌آورند و شما می‌توانید برخی افرادی را بیابید که کاملا پشیمان هستند، افرادی که تجربیات وحشتناکی داشته‌اند و آماده پیوستن به یک برنامه هستند تا با سایرین به گفت‌وگو بپردازند. سپس شما باید با آن‌ها همکاری کنید. این یک داستان پردازی بسیار زیرکانه است.

مقام‌های ارشد لیبرال دموکرات‌ انگلیس نیز متوجه شده‌اند که باید راه را برای بازگشت شبه نظامیان انگلیسی به کشور باز بگذارند البته اگر که آن‌ها دیگر به دنبال خشونت طلبی و پیوستن به گروه‌های شبه نظامی نروند.

سر منزیس کمپبل، رهبر سابق حزب می‌گوید: به عقیده من ما نباید آن‌ها را کاملا عفو کنیم. اما می‌توانیم با ملایمت و نرمی با آن‌ها رفتارکرده و در برنامه ضد رادیکالی‌شدن آن‌ها را شرکت دهیم.

رئیس پیشین ام.آی 6 و 5 می‌گوید: اگر سلسله‌ای از افرادی داشته باشید که همچنان به داعش می‌پیوندند، نمی‌توانید دست به اقدام نظامی بزنید. این افراد از انگلیس و سایر نواحی جهان به این گروه تروریستی می‌پیوندند.

از سال 2011 به این طرف، بیش از 500 انگلیسی به منطقه سفر کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N490718

وبگردی