آفتاب
نقوی‌حسینی خبر داد

استفاده از فاضلاب برای کشت برنج در جنوب تهران

استفاده از فاضلاب برای کشت برنج در جنوب تهران

نماینده مردم ورامین در مجلس از کشت برنج در جنوب تهران و استفاده از فاضلاب برای آن خبر داد و گفت که شنیده شده برخی سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در منطقه شهرری برخی محصولات کشاورزی غرقابی و نیازمند آب فراوان مثل برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب در استان تهران مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه آب کشاورزی در استان تهران در شرایط نامناسبی است، اضافه کرد: آب رودخانه ها و چشمه‌ها در تهران و اطراف آن برای آب شرب استفاده می‌شود و به همین علت آب کشاورزی با بحران روبروست. متاسفانه در چنین شرایطی در منطقه شهرری و جنوب تهران برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب استان مغایرت دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه برای کشت برنج از فاضلاب استفاده می‌شود این در حالی است که همه با تولید محصولات کشاورزی با آب فاضلاب مخالفند و عوارض آن را می‌دانند. حتی شنیده شده برخی سبزیجات هم با همین آب کشت می‌شوند.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: نوع محصول کشاورزی استان باید با شرایط آبی منطبق باشد.

وی با نامناسب خواندن شرایط اقلیمی تهران برای کشت برنج، گفت: برنج‌کاری باید در شهرهایی انجام شود که آب فراوان در اختیار دارند مثل شمال کشور که بارندگی زیادی دارند و سطح آب بالاست بنابراین انتخاب برنج به عنوان محصول کشاورزی برای تهران نه تنها ضرورتی ندارد بلکه اقدامی اشتباه است که جهاد کشاورزی و مدیریت آب استان نباید این اجازه را بدهند.

نماینده مردم ورامین در مجلس تاکید کرد: آب منطقه تهران هم باید مراقبت کند تا از فاضلاب به این شکل استفاده نشود و محصولات کشاورزی با آن آبیاری نشوند.

نقوی‌حسینی همچنین گفت: فاضلابی که برای برنج‌کاری در تهران استفاده می‌شود قبلا مراتع عشایر ما در جنوب تهران را آبیاری می‌کرده است. در جنوب تهران دشت وسیعی از مراتع وجود دارد که زمستان‌ها عشایر گله‌های خود را به آنجا می‌آوردند. فاضلابی که پیش از این مراتع را آبیاری می‌کرده اکنون در بین راه برای استفاده کشاورزی مثل برنج‌کاری گرفته می‌شود که هم عوارضی برای سلامتی مردم دارد و هم موجب در خطر قرار گرفتن مراتع می‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی در ورامین از آب موتور و پساب تصیفه‌خانه جنوب تهران برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N490232

وبگردی