آفتاب

وضعیت بیسوادی دینی در آمریکا/ دانش دینی برای درک دنیا ضروری است

وضعیت بیسوادی دینی در آمریکا/ دانش دینی برای درک دنیا ضروری است

کارشناسان و اندیشمندان اعتقاد دارند در دنیایی که به شکل قابل ملاحظه ای تحت تأثیر دین قرار دارد، دانش دینی برای افرادی که می خواهند درک جامعی از موضوعات روز داشته باشند حیاتی و ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استفن پروترو استاد دین دانشگاه بوستن ونویسنده کتاب "بیسوادی دینی: آنچه آمریکاییها باید بدانند و نمی دانند" اعتقاد دارند داشتن یک دانش اولیه از ادیان جهان برای کسانی که می خواهند به مسائل روز دنیا اشراف نسبی داشته باشند بسیار ضروری است.

وی بر این باور است که بسیاری از افراد سکولار و افرادی که هیچ اعتقادی به دین ندارند در آمریکا زندگی می کنند اما دنیا هنوز بسیار تحت تأثیر دین و باورهای دینی است. بنابراین اگر به واقع کسی می خواهد دنیا را درک کند، باید آنچه انگیزه بسیاری از مردم تلقی می شود را درک کرده و بپذیرد که اعتقادات دینی همان چیزی است که به این افراد انگیزه می دهد.

جیکوب هیکمن استاد انسان شناسی دانشگاه بریگهام یانگ در این رابطه می گوید: یکی از دلایلی که مردم این قدر از دین انگیزه می گیرند این است که دین و اعتقادات دینی، هستی شناسی آنها و شیوه تجربه واقعیت را برایشان شکل می دهد. وقتی یک رشته باورهای خاصی درباره همه امور داشته باشید، این اعتقاد بر تمام بینش شما تأثیرگذار است و تمام کردار شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: فردی که دارای اعتقادات دینی است در شیوه حضور و تعاملش با دیگران تحت تأثیر باورهای دینی خدا و بنیادین ترین باورهایش درباره دین و باورهایش است.

وی تعریف خود را از دین توسعه داده و تمام شیوه هایی را دربرگرفته است که انسانها تلاش می کنند با الوهیت و هر آنچه پیرامون آن وجود دارد ارتباط برقرار کنند. این شیوه در درک فرد از تجربه جهان و چگونگی این تجربه حائز اهمیت است.

براساس اظهارات استفن پروترو استاد دین دانشگاه بوستن، رویکرد غیرمتعصبانه و آکادمیک به آموزش دین کلید آموزش دین در مدارس است.

وی اضافه کرد: یک باور نادرست در میان عموم مردم وجود دارد که می گوید مدارس دولتی باید فارغ از هر گونه اعتقادات دینی باشد و در این مدارس نباید دین مورد بحث قرار  بگیرد.

دانشگاه اوتا ولی در میان یکی از نهادهای آموزشی است که تلاش می کند از دین در محیط سکولار بهره بگیرد، از نظر قانونی این نهاد به عنوان یک دانشگاه دولتی نمی تواند ترویج کننده دین باشد. مطالعات دینی این دانشگاه با یک مرکز تعمق و تفکر و تلاش در راستای فعالیتهای بین دینی همراه شده است، این درحالی است که در قلب این فعالیتها تعهد به معنویت انسانی قرار گرفته است.

مت هولند رئیس این دانشگاه تأکید کرد: ما به عنوان یک نهاد دولتی صرفاً می توانیم فضایی را برای شکوفایی معنویت و درک متقابل فراهم کنیم و در این تلاش نمی توانیم تأثیری روی هیچ طرفی وارد کرده و یکی را به دیگری ترجیح دهیم.

پروترو وضعیت بیسوادی دینی در آمریکا را در حال بهبود توصیف کرد و گفت: این وضعیت موجب می شود که بتوانیم از شکافهایی که در رابطه با دانش دینی ما در جامعه وجود دارد آگاه شویم.

کد N490181

وبگردی