آفتاب
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه:

جایگاه بین المللی آمریکا در حال تغییر است/بحران عراق بازتابی از تحول نظام بین المللی

جایگاه بین المللی آمریکا در حال تغییر است/بحران عراق بازتابی از تحول نظام بین المللی

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه بحران عراق نشان دهنده پوست اندازی نظام منطقه ای و بین المللی است، گفت: آمریکا علی رغم قدرت جهانی بودنش، اشتباهات زیادی در منطقه داشت می توان گفت که جایگاه بین المللی این کشور در حال تغییر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید محمد کاظم سجادپور عصر یکشنبه در همایش بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه افزود: بحران عراق در نتیجه پروژه های مهندسی جوامع توسط قدرت های منطقه ای، فرامنطقه ای و بازیگران دولتی و غیردولتی و بازتابی از تحولات در نظام بین المللی است.

وی اظهارداشت:بحران عراق نشانه شکست یا ناموفق بودن پروژه های مهندسی اجتماعی یا اقتصادی منطقه است و تغییرات گسترده در نظام بین المللی را نشان می دهد.

وی ادامه داد:درطول 30 سال گذشته پروژه های مداخله در منطقه زیاد بوده که از جمله آن می توان به پروژه های حمله صدام به ایران، حمله صدام به کویت، تغییر خاورمیانه توسط بوش، تغییر خاورمیانه و تضعیف قدرت ایران از طریق بهم ریختن سوریه و داعش اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه به تعداد زیاد بازیگران منطقه اشاره کرد و گفت: در بحران عراق قدرت های منطقه ای و جهانی نقش داشتند و ما شاهدحضور تمامی بازیگران و حتی بازیگران غیردولتی وحکومتی در این کشور هستیم.

سجادپور افزود:خطر داعش از سوی دیگر مفهوم ائتلاف و اتحاد را دگرگون کرده و ائتلاف ها وارد فرم جدیدی شده اند به گونه ای که روابط ایران و عربستان هم تحت تاثیر این مساله شاهد علائمی از دگرگونی ها است.

وی ادامه داد:تحولات منطقه درس های زیادی دارند که امنیت ایران بسیار مهم است و توجه به رابطه تامین امنیت ایران در رابطه با منطقه و جهان باید پرسش کلیدی و دغدغه همه باشد.

سیام*9254**1856
کد N489905

وبگردی