آفتاب

السیسی: مصر میزبان 5 میلیون آواره است

السیسی: مصر میزبان 5 میلیون آواره است

رئیس جمهوری مصر در نشستی با کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل گفت، قاهره میزبان حدود پنج میلیون آواره از سوریه، لیبی و تعدادی از کشورهای آفرقایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته سایت خبری اصوات المصریه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در این نشست با آنتونیو گوترز، کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل افزود: قاهره با وجود وضعیت اقتصادی نامناسب مشتاق میزبانی و حمایت از آوارگان است اما وضعیت امنیتی منطقه‌، قاهره را وادار می‌کند تا اطمینان یابد که از حقوق بشر به شیوه‌ای که امنیت ملی مصر را تهدید کند، استفاده نمی‌شود.

در این دیدار گوترز از نقش مصر در میزبانی آوارگان به ویژه آوارگان سوری و تامین خدمات بهداشتی وآموزشی برای آن‌ها بدون هیچ گونه تبعیضی تقدیر و تشکر کرد.

سخنان السیسی درحالی ایراد می‌شود که تعداد آوارگان سوری مستقر در مصر در سال 2013 میلادی از سوی دولت قاهره بین 250 تا 300 هزار تن برآورد شده که 80 هزار تن از آن‌ها در دفتر کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل ثبت نام کرده‌اند.

کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل پیشتر از نیروهای امنیتی مصر به خاطر بازداشت خودسرانه تعدادی از سوری‌ها در بحبوحه افزایش احساسات ضد سوری در مصر انتقاد کرده بود. بازداشت شدگان به انجام اقدامات خشونت آمیز در حوادث پس از سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر متهم شده‌اند.

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب اوایل مارس سال جاری میلادی پیش نویس قطعنامه‌ای را تصویب کردند که حمایت مالی و غیر مالی از دولت مصر برای کمک به تامین نیازهای آوارگان سوری و همچنین کمک به مصر در مواجه با مشکلات و پیامدهای آن‌ها را پیشنهاد می‌داد.

داده‌های اخیر دفتر کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل نشان داد که بیش از 51 میلیون تن به اجبار در پایان سال 2013 میلادی بی‌خانمان شده‌اند. این تعداد بزرگترین تعداد آوارگان از پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N489893

وبگردی