آفتاب
سید محمدکاظم سجادپور:

جایگاه بین‌المللی آمریکایی‌ها در حال تغییر است

جایگاه بین‌المللی آمریکایی‌ها در حال تغییر است

سید محمدکاظم سجادپور حضور داعش در منطقه را نتیجه مهندسی اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در نشست بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه که از سوی انجمن علوم سیاسی ایران با مشارکت مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد در سخنانی با موضوع ابعاد بین‌المللی بحران عراق به بیان سه گزاره پرداخت و افزود: در بیان ابعاد بین‌المللی بحران عراق باید گفت که سه گزاره وجود دارد. یکی اینکه این بحران نشان‌گر شکست پروژه‌های مهندسی بین‌المللی است که این امر به پروژه‌های تغییر منطقه برمی‌گردد و دوم اینکه بحران عراق بازتاب گسترده‌ای است که در نظام بین‌المللی تحقق یافته و این امر به پروسه‌ها و روندهای رخ داده برمی‌گردد و گزاره سوم آن است که بحران جدید عراق و داعش آرایش جدیدی به منطقه داده که بسیار حساس و مهم است و این امر به مساله پرورده‌ها برمی‌گردد.

وی افزود: در منطقه در طول 20 تا 30 سال گذشته پروژه حمله صدام به ایران انجام شد و به دنبال آن حمله صدام به کویت و در ادامه تغییر خاورمیانه توسط بوش مطرح شد و اساس آن در این بود که منطقه باید از طریق نظامی مهندسی شود و البته قرار بود که فکر مردم هم عوض شد. بحران عراق در نتیجه این پروژه‌هاست و پروژه جدیدتر و مهم‌تر پروژه تغییر خاورمیانه و تفکیک قدرت ایران از طریق سوریه است و پروژه آخر که نوع بازیگرانش فرق دارد پروژه داعش است که نتیجه یک مهندسی اجتماعی است.

سجادپور ادامه‌داد: بحران عراق بازتاب روندی است که در نظام بین‌المللی در طول 20-30 سال گذشته شاهد آن هستیم و هیچ گاه با این تعداد بازیگر مواجه نبودیم. تعدد بازیگران به معنای حضور قدرت‌های جهانی، منطقه‌ای و حتی کشورهای کوچکی همچون قطر و مهم‌تر از آن‌ها بازیگران غیردولتی است که خود زیرمجموعه‌هایی دارند مثل داعش که یک مجموعه دولتی نیست و در واقع این یک نوع بازیگری جدید است که به جوامع ماورای ملی وصل است.

وی ادامه داد: بعد دیگر مساله مربوط به بازتاب بازشدن فضای عملی برای بازیگران است که این فضا تنها یک فضای جغرافیایی نیست بلکه فضای اینترنتی را نیز شامل می‌شود. این فضا قدرت عمل همه بازیگران به ویژه بازیگران منطقه‌ای، ثروتمندان و مافیای قاچاق اسلحه را بالا برده است.

سجادپور تصریح‌کرد: مساله دیگر در این خصوص پوست‌اندازی نظام منطقه‌ای و بین‌المللی است. دیگر نظام، نظام جهانی گذشته نیست. آمریکایی‌ها علی‌رغم قدرت جهانی بودنشان اشتباهات زیادی را در خصوص کردها و سازش با آن‌ها داشتند و می‌توان گفت که جایگاه بین‌المللی آمریکایی‌ها نیز در حال تغییر است.

وی افزود: خطر داعش از سوی دیگر مفهوم ائتلاف و اتحاد را دگرگون کرده است و ائتلاف‌ها وارد فرم جدیدی شده، روابط ایران و عربستان هم تحت تاثیر این مساله شاهد علائمی از دگرگونی‌هاست. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که بحران عراق در نتیجه پروژه‌های مهندسی، بازتابی از تحولات در نظام بین‌المللی است.

انتهای پیام

کد N489884

وبگردی