آفتاب

جنگ تهدید جدیدی برای راکتورهای هسته‌ای فرسوده اوکراین

جنگ تهدید جدیدی برای راکتورهای هسته‌ای فرسوده اوکراین

در صورت بروز جنگ در اوکراین نباید از خطرهایی که 15 راکتور هسته‌ای فعال اوکراین را تهدید می‌کند چشم پوشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از واشنگتن‌پست با توجه به این مساله که احتمال بروز جنگ در اوکراین افزایش یافته است نباید از خطرهایی که در صورت بروز جنگ راکتورهای هسته‌ای اوکراین را تهدید می‌کند چشم پوشی کرد.

ناتو نیز با اعلام نگرانی خود نسبت به امنیت راکتورهای هسته‌ای اوکراین تیمی از کارشناسان هسته‌ای را برای متقاعد کردن دولت اوکراین در بالا بردن ایمنی راکتورها به اوکراین ارسال کرده است.

در سال 1986 در چرنوبیل ( اوکراین امروزی) تلخ‌ترین فاجعه هسته‌ای تاریخ رخ داد. منفجر شدن یکی از راکتورهای هسته‌ای اوکراین باعث به وجود آمدن درصد بالایی از انواع سرطان در مردم آن کشور شد.

هم اکنون نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا که در بردارنده شش راکتور هسته‌ای است در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه محل اصلی درگیری‌های اخیر واقع شده است که البته عمر این راکتورها نیز از مرز 25 سال گذشته است و اطمینانی از ایمنی آن‌ها وجود ندارد.

سرخیو بوشکو، رییس سازمان انرژی اتمی اوکراین در این باره اظهار کرده است: اگر درگیری‌ها در اوکراین متوقف نشود بروز یک فاجعه دیگر مثل چرنوبیل محتمل خواهد بود.

او ادامه داد: نیروگاه‌های اوکراین در زمان صلح ساخته شده‌اند و برای مقاومت در برابر جنگ مناسب نیستند. گزارش‌ها حاکی است که حدود 100 کیلوگرم از زباله‌های هسته‌ای در چند کیلومتری این نیروگاه در شرق اوکراین در منطقه باز و بدون آن که دفع شده باشند پیدا شده است. دفع نادرست این زباله‌ها به دلیل رادیواکتیو بودن آن‌ها می‌تواند بسیار خطرساز باشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که به دلیل هم مرز بودن روسیه و اوکراین در صورت بروز جنگ بین دو طرف روسیه هیچ‌گونه حمله‌ای به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین نخواهد کرد چرا که در صورت نشت مواد رادیواکتیو مردم روسیه به دلیل نزدیکی با اوکراین با خطرات جدی مواجه خواهند بود. اما در طول جنگ ممکن است این تاسیسات به طور اتفاقی و نه با هدف قبلی آسیب ببینند.

حتی با توجه به بالا بودن خطرات ادامه فعالیت این نیروگاه هسته‌ای تعطیل کردن آن نیز ممکن نخواهد بود. با توجه به اعلام دفتر تحقیقات و مطالعات انرژی دولت آمریکا میزان وابستگی اوکراین به انرژی هسته‌ای در تولید انرژی 18 درصد است. بخش دیگر منابع تولید انرژی در اوکراین مربوط به سوخت‌های فسیلی هم‌چون گاز مایع است که پیش‌تر از روسیه وارد می‌شد. اما هم اکنون با توجه به افزایش تنش‌ها بین دو کشور و قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین بر طبق گفته دولت اوکراین این کشور در سال آینده با بحران انرژی روبه‌رو خواهد بود.

انتهای پیام

کد N489672

وبگردی