آفتاب

تلویزبون دولتی ترکیه: شمارش معکوس تشکیل دولت در بغداد شروع شد

تلویزبون دولتی ترکیه: شمارش معکوس تشکیل دولت در بغداد شروع شد

آنکارا – ایرنا – تلویزیون دولتی ترکیه در تحلیلی از فرایند تشکیل دولت جدید در عراق گزارش داد: شمارش معکوس تشکیل دولت حیدر العبادی شروع شده، ولی او همچنان با مشکلات جدی در تشکیل دولت فراگیر در بغداد روبه روست.

به گزارش ایرنا، شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه با یادآوری این که فرصت تشکیل دولت توسط حیدر العبادی معاون مجلس عراق به عنوان نامزد ائتلاف ملی شیعیان عراق که از سوی فواد معصوم رییس جمهوری عراق، مامور تشکیل کابینه جدید شد، روبه پایان است، افزود: این مهلت چهارشنبه این هفته تمام می شود.

'تی.آر.تی. خبر' افزود: به رغم این که فرصت کوتاهی برای العبادی باقی مانده ولی کشمکش شدید بین گروههای عراقی برای به دست گرفتن وزارتخانه های مختلف همچنان ادامه دارد.

به گزارش این شبکه خبری، گروههای سنی و شیعه انعطافی در به دست گرفتن وزارت دفاع از خود نشان نمی دهند. سلیم الجبوری رییس مجلس عراق تاکید کرده که قبول نظر دولت جدید، در پاسخ دادن به تقاضاهای نیروهای ائتلاف ملی است.

رسانه ترکیه ای مدعی شد که الجبوری تاکید دارد برای ایجاد توازن در دولت، وزارت دفاع باید در کنترل جریان متعلق به آنها باشد.

موضوع دیگری که طرف های عراقی هنوز نتوانسته اند در آن به توافقی برسند، تصدی وزارت نفت است. کردها تاکید دارند که وزارت نفت و خارجه را باید در اختیار آنان باشد. کردها همچنین خواهان تضمین حقوق خود بر نفت عراق منطبق با قوانین لازم در آن کشور هستند.

بر اساس این گزارش، در حالی که اختلافات بین گروه ها همچنان ادامه دارد، مهلت 30 روزه تشکیل دولت جدید به نخست وزیری العبادی در بغداد به پایان رسیده است و اشاره هایی از توافق نهایی دیده نمی شود.

دولت آنکارا در اعلام مواضع رسمی خود در قبال تشکیل دولت جدید در عراق، اعلام کرده است از تشکیل دولت فراگیر در بغداد حمایت خواهد کرد.

دولت بغداد همواره آنکارا را به مداخله در امور داخلی عراق متهم کرده است.

خاورم/2011**1144**1010
کد N489655

وبگردی