آفتاب

اندیشکده‌ها، مزدوران دولت‌های غربی

اندیشکده‌ها، مزدوران دولت‌های غربی

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، اندیشکده‌های برجسته آمریکا که از سازمان‌های غیرانتفاعی و بی‌طرف هستند،‌ میلیون‌ها دلار از دولت‌های خارجی دریافت کرده‌اند تا به نفع آنها عمل کرده و مزدور آنها شوند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، اندیشکده‌های برجسته آمریکا که از سازمان‌های غیرانتفاعی و بی‌طرف هستند،‌ میلیون‌ها دلار از دولت‌های خارجی دریافت کرده‌اند تا به نفع آنها عمل کرده و مزدور آنها شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دولت‌های خارجی این مبالغ را به اندیشکده‌های مطرح پرداخت کرده‌اند تا آنها در قبال آن مقام‌های آمریکایی را ترغیب کنند که سیاست‌هایی اتخاذ کنند که اغلب منعکس‌کننده اولویت‌های حامیان مالی است.

توافقنامه‌ای که سال گذشته میلادی وزیر امور خارجه نروژ امضا کرده است، فاش شد: به ازای پنج میلیون دلار،‌ شرکای نروژ در واشنگتن مقام‌های کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری و کنگره را تحت فشار قرار می‌دهند تا هزینه‌کرد برنامه کمک خارجی ایالات متحده را دو برابر کنند.

اما دریافت‌کننده این پول یکی از آن شرکت‌های لابی‌گر که هر ساله به نفع دولت‌های خارجی کار می‌کنند، نیست بلکه «مرکز توسعه جهانی» است که یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی و یا اندیشکده محسوب می‌شود. این یکی از گروه‌های بسیار زیاد در واشنگتن است که قانونگذاران، مقام‌های دولتی و حتی رسانه‌های خبری از دیرباز به آنها اعتماد داشتند و در تجزیه و تحلیل‌های سیاسی مستقل به آنها تکیه می‌کردند.

بیش از ده‌ها گروه‌ تحقیقاتی در واشنگتن، ده‌ها میلیون دلار از دولت‌های خارجی در سال‌های اخیر دریافت‌ کرده‌اند و مقام‌های دولتی ایالات متحده را به سمت اتخاذ سیاست‌هایی که اغلب منعکس‌کننده اولویت‌های اهداکنندگان مالی است، هدایت کرده‌اند.

دریافت این پول‌ها در حال تبدیل اندیشکده‌های مستقل به بازوی قدرتمند لابی دولت‌های خارجی در واشنگتن است و همین امر موجب می‌شود تا مجموعه‌ای از سوالات نگران‌کننده درباره آزادی اندیشه مطرح شود. برخی از محققان می‌گویند که برای رسیدن به نتیجه‌گیری‌های دوستانه به نفع دولت‌های خارجی که تامین مالی پژوهش را تقبل کرده‌اند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این اندیشکده‌ها شرایط توافق‌های خود را با دولت‌های خارجی فاش نکرده‌ و در آمریکا به عنوان نمایندگان کشورهای اهداکننده مالی ثبت نشده‌اند و این اقدام در واقع نقض قوانین فدرال آمریکاست. در نتیجه تصمیم‌گیرندگان سیاسی آمریکا که به نتایج تحقیقات این اندیشکده‌ها اعتماد می‌کنند، گاهی از نقشی که دولت‌های خارجی در تامین مالی این تحقیقات داشته‌اند، مطلع نمی‌شوند.

نتایج گزارش نیویورک تایمز نشان می‌دهد که چنین اقداماتی در اندیشکده‌های پرنفوذ آمریکا از جمله «موسسه بروکینگز»،‌ «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» و «شورای آتلانتیک» رخ داده است که هر کدام از این موسسات دریافت‌کننده پول دولت‌های خارجی،‌ تدوین‌گر اسناد سیاسی،‌ میزبان نشست‌ها و سازمان‌دهنده دیدارهای محرمانه مقام‌های دولت آمریکا هستند که به تبعیت از قوانین دولت‌های خارجی عمل می‌کنند.

بیشتر این پول‌ها از سوی کشورهای اروپایی از جمله نروژ، خاورمیانه و سایر مناطق آسیا از جمله کشورهای تولید‌کننده نفت از جمله امارات و قطر به این اندیشکده‌های آمریکایی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

کد N489574

وبگردی