آفتاب
دو هفته مانده به رفراندوم؛

استقلال‌طلبان اسکاتلندی برای اولین بار پیش افتادند

استقلال‌طلبان اسکاتلندی برای اولین بار پیش افتادند

حامیان استقلال اسکاتلند از بریتانیا در نخستین نظرسنجی از زمان آغاز به کار "کمپین استقلال" بیشتر شده و احتمال پیروزی آنها در رفراندوم جدایی از بریتانیا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنابر نظرسنجی You Gov که در روزنامه ساندی تایمز منتشر شد، کمتر از دو هفته مانده به رفراندوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا در 18 سپتامبر 2014، 51 درصد از اسکاتلندی‌ها حامی استقلال و 49 درصد مخالف آن هستند.

در نتایج این نظرسنجی افرادی که رای نمی‌دادند یا نمی‌خواهند رای بدهند گنجانده نشده‌ است.

در یک نظرسنجی دیگر نیز که توسط موسسه Panel base صورت گرفت، مشخص شد تعداد افرادی که خواهان جدایی اسکاتلند از بریتانیا هستند، به شدت افزایش یافته است.

پس از ماه‌ها انجام تحقیقات و انجام نظرسنجی‌ که ملی‌گرایان را پیشرو نشان می‌داد، نظرسنجی‌های اخیر نشانگر کوچکتر شدن شکاف میان مخالفان و موافقان استقلال اسکاتلند است که اتحاد 307 ساله با بریتانیا دارد.

رای گیری برای استقلال اسکاتلند باعث مذاکراتی با لندن درباره پول رایج ملی، نفت دریای شمال و آینده پایگاه زیردریایی‌های اتمی بریتانیا در اسکاتلند خواهد شد. در صورت پیروزی حامیان استقلال در همه‌پرسی، سند استقلال این منطقه رسما در 24 مارس 2016 امضا خواهند شد.

اگر اسکاتلندی‌ها به استقلال رای مثبت دهند، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با درخواست کناره گیری پیش از انتخابات مه 2015 مواجه می‌شود و حزب اپوزیسیون فرصت را برای کسب اکثریت از دست می‌دهد چرا که قانونگذاران اسکاتلندی‌ خود را از دست خواهد داد.

ملی گرایان اسکاتلندی دولت لندن را به چپاول ثروت‌های ملی اشان متهم می‌کنند و می‌گویند اگر اسکاتلند توسط مردم خودش اداره شود به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بدل خواهد شد. در مقابل حامیان اتحاد با بریتانیا نیز می‌گویند اگر اسکاتلند و بریتانیا با هم بمانند می‌توانند رشد کنند و اگر اسکاتلند جدا شود هر دو طرف با مشکلات اقتصادی مالی و سیاسی شگرفی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

کد N489468

وبگردی