آفتاب
در مناظره "مذاکرات هسته‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها" با متقی

زیباکلام: از ظریف حرصم می‌گیرد

زیباکلام: از ظریف حرصم می‌گیرد

صادق زیباکلام با اشاره به برخی نظرات در جامعه مبنی بر اینکه تحریم‌های اضافه شده اخیر آمریکا تحریم‌های جدید است، گفت: از آقای ظریف و عراقچی تعجب می‌کنم و حرصم می‌گیرد وقتی می‌بینم پاسخ اینگونه مباحث را نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در سخنرانی و مناظره‌ای با عنوان "مذاکرات هسته‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها" با حضور ابراهیم متقی که صبح امروز از سوی مرکز دیده‌بان آمریکا برگزار شد، با اشاره به اضافه کردن تعدادی از شرکت‌ها و افراد در لیست تحریم‌های یکجانبه آمریکا و با بیان این که از ظریف و عراقچی حرصم می‌گیرد، گفت: نمی‌دانم چرا پاسخ برخی صحبت‌ها درباره اینکه می‌گویند این تحریم‌ها جدید است را نمی‌دهند. فوقش آقای ظریف را به خاطر عملکردش استیضاح می‌کنند اما مهم است که واقعیت‌ها گفته شود. وی افزود: وقتی عراقچی می‌گوید تحریم‌های جدید اعمال شده با روح توافق تناقض دارد و یا روح این توافق را خدشه‌دار کرده است نمی‌فهم دیگر روح چیست.

این استاد دانشگاه افزود: تحریم جدید آنهایی بود که کنگره آمریکا می‌خواست چندین ماه پیش علیه ایران تصویب کند و حتی به این تحریم‌ها خیلی هم نزدیک شدیم اما اوباما به کنگره گفت که اگر این تحریم‌ها تصویب شود آن را وتو می‌کند. بر اساس این تحریم‌ها، صادرات نفت ایران طی چند ماه به صفر می‌رسید از این رو تحریم‌های جدید ادامه تحریم‌های قبلی است در صورتی که بر اساس توافق ژنو نباید کنگره و یا دولت آمریکا و اروپا علیه ایران تحریم جدید تصویب کند.

وی اضافه کرد:‌ درباره تحریم‌های جدید اضافه شده قبلا به آقای ظریف اعلام شده بود که 27 شرکت و فرد مرتبط با مسائل ایران بر اساس قوانین آمریکا تحریم می‌شوند اما متاسفانه آقای ظریف و دیگر مذاکره‌کنندگان یک کلام صحبت نمی‌کنند که بگویند این تحریم‌ها جدید نیست و مانع از ایجاد ابهام برای افکار عمومی نمی‌شوند. بعضی وقت‌ها با وجود همه مخالفت‌هایی که با دولت و شخص احمدی‌نژاد داشتم به دنبال جسارت احمدی‌نژاد می‌گردم.

زیباکلام در ادامه با بیان اینکه توافق ژنو جدای از اینکه چه بندها و جزئیاتی دارد تغییر و تحول اساسی و بنیادی را در ساختار سیاست خارجی کشور ایجاد کرده است، گفت: تا قبل از دور جدید مذاکرات در دولت روحانی نگاه مسئولان ایران به موضوع هسته‌ای نگاهی مبتنی بر ابزار سیاسی و ایدئولوژیک بود و قرار نبود اصلا مساله هسته‌ای حل و فصل شود که همین اتفاق هم افتاد.

وی گفت: بنابراین در دولت قبل خاکریز اول مبارزه ما با غرب مساله هسته‌ای بود و اصولگرایان این تصور را از مذاکرات هسته‌ای داشتند که اگر این موضوع حل شود آمریکایی‌ها به سراغ موضوع حقوق بشر، مقاومت، حزب‌الله، عراق و ... می‌آیند بنابراین باید سنگر هسته‌ای را حفظ کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد معتقد بود غرب به دو دلیل با برنامه هسته‌ای ایران مخالفت می‌کند، اظهار کرد: اول آنکه معتقد بود آنها می‌خواهند جلوی پیشرفت‌های اقتصادی ایران را بگیرند چرا که اگر هسته‌ای به بار بنشیند در ایران 250 رشته تولیدی و اقتصادی ایجاد می‌شود و ما به لحاظ صنعتی و توسعه زیر و رو می‌شویم و دوم اینکه غرب نمی‌خواهد دانشمندان جوان ما پیشرفت کنند و می‌خواستند ///////////مانع توسعه علمی ایران شوند اما من این سوال را همان زمان از آقای احمدی‌نژاد در قالب سخنرانی و نوشته‌هایم پرسیدم که این 250 صنعت و رشته تولیدی و اقتصادی را نام ببرید و یا حداقل 25 تا از اینها را نام ببرید. معتقدم اینها تصورات واهی بود و به واسطه برنامه هسته‌ای ایران هیچ انقلاب اقتصادی و علمی در کشور صورت نگرفته است.

وی با طرح این پرسش که پس چرا غربی‌ها مخالف برنامه هسته‌ای ما هستند و با برنامه هسته‌ای هند و پاکستان و اسرائیل مخالف نیستند؟ گفت: این مخالفت غرب برای این است که ایران به طور رسمی اعلام کرده می‌خواهد اسرائیل را نابود کند و هر اقدامی هم برای این کار انجام می‌دهد. از نظر آمریکایی‌ها، ایران تهدید بالقوه‌ای برای اسرائیل است و این مهم‌ترین دلیل مخالفت غرب با برنامه هسته‌ای ماست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای یک تحول بنیادی صورت گرفته است، گفت: در دولت روحانی مذاکره‌کنندگان با این نگاه پشت میز مذاکره نشستند که اعلام کردند ایران می‌پذیرد که آنها (1+5) یک نگرانی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارند و مهم نیست ان‌پی‌تی یا پروتکل الحاقی یا پادمان جامع چه می‌گوید. مهم این است که طبق توافق ژنو این نگرانی را رفع کنیم. بنابراین ما برای اولین بار به غربی‌ها گفتیم که نگرانی شما را درک می‌کنیم و نگفتیم که شما اشتباه می‌کنید یا دروغ می‌گویید و آنها هم در مقابل یک قدم جلو آمدند و گفتند در اساس می‌پذیریم که ایران غنی‌سازی کند یا آب سنگین داشته باشد.

زیباکلام ادامه داد: استراتژی‌ای که بین دو طرف ایران و 1+5 توافق شده این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید به گونه‌ای ادامه یابد که اگر روزی ایران خواست به سمت سلاح رود آنها زمانی را برای واکنش داشته باشند. به تعبیر دیگر توافق بالقوه هسته‌ای ایران باید به قدری کاهش یابد که حرکت به سمت سلاح را بسیار بسیار کند کند و بر همین اساس ایران نباید 19 هزار سانتریفیوژ داشته باشد چرا که با این تعداد می‌تواند در مدت کوتاهی از نظر آنها به سلاح هسته‌ای دست یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مقابل طرف 1+5 سعی دارد تحریم‌ها را به هر بهانه‌ای در مدت زمان طولانی‌تر لغو کند. 1+5 لغو تحریم‌ها را در یک فرآیند بیست ساله می‌بیند اما ایران معتقد است این زمان باید سه تا چهار سال باشد و این یکی از موضوعات مهم مذاکره است. همچنین مسائل دیگر از جمله نسل‌های جدید سانتریفیوژ، ذخیره اورانیوم غنی شده پنج درصدی، راکتور اراک و ... از جمله مباحث مذاکرات است.

وی در ادامه با بیان اینکه توافق ژنو «شیر گلوسوزی نیست» گفت: تجربه این سال‌ها نشان داده است که هر وقت سیاست خارجی گرفتار ایدئولوژی شده منافع ملی ضرر دیده است.

زیباکلام ادامه داد: در تقویم ما هر روزی به یک عنوانی نامگذاری شده است اما می‌خواهم بپرسم چرا در این تقویم هیچ روز به نام بیانیه الجزایر که در آن آزادی گروگان‌های آمریکایی بعد از 444 روز مورد اشاره قرار گرفته است نیست. مگر گرفتن سفارت و گروگان‌گیری برای ایران افتخار نبود پس چرا از آن در تقویم نامی نمی‌بریم و معتقدم توافق ژنو هم چنین سرنوشتی پیدا می‌کند. برخی و من هم معتقدم اگر توافق ژنو را جز به جز اجرا کنیم به مراتب از سال 82 عقب‌تر می‌رویم و این سوال برای من هم است که برای چه میلیاردها خرج یک اقدامی کردیم و غنی‌سازی کردیم و حالا طبق توافق ژنو و صرف هزینه‌های دیگر باید همان‌ها را تبدیل به اکسید کنیم یا رقیق سازیم.

این استاد دانشگاه گفت: همان‌طور که قطعنامه 598 چندان مورد مقبول برای پرداخته شدن در سطح رسانه‌های کشور نیست درباره توافق ژنو هم همین اتفاق می‌افتد. امام خمینی در رابطه با 598 گفتند هر چه درباره جنگ گفتم را پس گرفتم و آبرویی اگر داشتم با خدا معامله کردم و این صحبت‌ها برای آن است که قطعنامه 598 هیچ افتخاری برای ما نداشت.

زیباکلام ادامه داد: معتقدم از سال 84 به بعد سیاست هسته‌ای ایران مسیر غلطی را طی کرده است و ما حالا باید بهایش را بپردازیم. همین امروز با وجود آنکه عراق متجاوز در جنگ شناخته شد ما نمی‌توانیم غرامت جنگی از آنها بگیریم و اگر شانس بیاوریم آنها قرارداد 1975 الجزایر را بپذیرند شاید بتوان ادعای غرامت کرد.

وی ادامه داد: تبدیل اورانیوم‌های غنی شده به اکسید و یا رقیق کردن آن و بعد تبدیل آنها به میله‌های سوخت مثل آن است که شما در آشپزخانه‌تان غذایی را با گران‌ترین محصولات درست کنید و بعد آن را تبدیل به کود شیمیایی کنید و یا در سطل زباله بریزید.

این استاد دانشگاه گفت: اگر اجازه داده شده بود درباره مساله هسته‌ای به راحتی در کشور صحبت شود و در هشت سال گذشته فضای نقد و انتقاد را باز می‌گذاشت امروز برای تغییر سیاست‌های هسته‌ای اینقدر هزینه نمی‌دانیم. هسته‌ای امر مقدسی نیست که صحبت کردن درباره آن را قدغن کنیم.

زیباکلام در پاسخ به اینکه چرا نتانیاهو از مذاکرات هسته‌ای ناراحت است، گفت: نتانیاهو ناراحت است چرا که راه قبلی که ایران در بحث هسته‌ای می‌رفت ما را یک راست به سمت دره می‌برد و حالا این مذاکرات جدید ما را بر لبه پرتگاه نگه داشته است. امروز باید از کسانی که در 10 سال گذشته درباره هسته‌ای صحبت می‌کردند توضیح بخواهیم که چرا سیاست‌هایی انتخاب شد که کشور را به چنین مرحله‌ای برساند. در عین حال برخلاف نظر برخی معتقدم مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم مصداق این ضرب‌المثل است که جلوی ضرر را از هر جا بگیرید منفعت است از این رو مذاکرات مهم است و توافق ژنو خوب است چون جلوی ضررهای بزرگتر و بعدی را می‌گیرد اما به این معنی نیست که چشم خود را بر گذشته و یا جزئیات این توافق ببندیم. جمهوریخواهان امروز در آمریکا تلاش دارند تا مذاکرات را بر هم زنند و به مسیر قبلی باز گردند. مطمئن باشید که آنها به چیزی کمتر از نابودی ایران رضایت نخواهند داد و دولت اوباما را به شدت تحت فشار قرار می‌دهند تا تحریم‌ها به راحتی لغو نشود و یا اساسا توافقی صورت نگیرد چرا که روند قبلی آنها را به راحتی به خواسته‌هایشان نزدیک ساخت.

انتهای پیام

کد N489427

وبگردی