آفتاب

هنری کسینجر در کتاب جدیدش از داعش، بحران اوکراین و "نظم جهان" می‌گوید

هنری کسینجر در کتاب جدیدش از داعش، بحران اوکراین و "نظم جهان" می‌گوید

"هنری کسینجر" پیش از آنکه به یک تغییردهنده سیاست خارجی جهان تبدیل شود، یکی از نخبگان دانشگاه هاروارد بوده است. وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در کتاب جدیدش تحت عنوان "نظم جهان" جدیدترین نقطه نظرات خود را درباره امور جهان بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل ازپایگاه خبری ان. پی. آر،‌ کشورها همیشه در تلاشند تا سیستم‌هایی را ایجاد کنند که جهان را به مکانی با نظم بیشتر تبدیل کنند اما این نظم مدت زیادی دوام نمی‌آورد. هنری کسینجر در این کتاب به مسائل مختلفی از چین تحت حکومت امپراتورها، رم احاطه شده توسط بربرها تا معاهده‌های اروپا و موضع‌های مهم و محوری روسیه و ایران می‌پردازد.

وی درباره مسائل کنونی گفت که چرا درگیری با داعش قابل کنترل‌تر از مقابله با ایران است، درباره داعش چه باید کرد و به نظر وی بهترین راه حل برای بحران اوکراین چیست؟

در این کتاب عنوان شده است: یک نوع کمربند شیعه وجود داشته که از تهران تا بغداد و بیروت کشیده شده است. این مساله به ایران فرصت می‌دهد تا امپراطوری ایران باستان را این بار با برچسب شیعه در مسیر بازسازی خاورمیانه دوباره بازسازی کند که قطعا زمانی که مرزبندی‌های بین‌المللی جدید کشیده شوند، به طور اجتناب ناپذیری باید رخ دهد. این مساله به ایران سطح قدرتمندی از یک دیدگاه استراتژیک را می‌دهد. به نظر من ایران نسبت به داعش مشکل بزرگتری است. داعش گروهی از آدم‌های جسور با یک ایدئولوژی بسیار تهاجمی و تعرضی است اما آن‌ها باید پیش از آنکه بتوانند به یک واقعیت استراتژیک و دائمی تبدیل شوند، قلمروهای بیشتر و بیشتری را فتح کنند. فکر می‌کنم که درگیری با داعش مهم است چرا که درگیری با داعش قابل کنترل‌تر از درگیری با ایران است.

کیسینجر در این کتاب نوشت: شبه‌نظامیان داعش در تلویزیون گلوی یک آمریکایی را بریدند. این توهینی به آمریکا است که ایجاب می‌کند نشان دهیم این اقدامی آزاد نیست. من به شخصه با یک حمله قوی به داعش موافقم. سپس باید به این مشکل بزرگ رسیدگی کنیم. فکر می‌کنم زمانی که با گروهی همچون داعش دست و پنجه نرم می‌کنیم نباید وارد موضعی شویم که‌ آن‌ها بتوانند با ایجاد نیروهای زمینی ما را هدایت کنند. اما باید اهداف استراتژیکی را در مکان‌هایی قرار دهیم تا بتوانیم تمامی اهداف ایجاد شده از سوی آن‌ها را از بین ببریم که این کار را می‌توانیم با حملات هوایی انجام دهیم و سپس اگر می‌توانیم حمایت کشورهای دیگر یا گروه‌های محلی بیشتری را برای انجام حملات زمینی جلب کنیم، باید از آن‌ها نیز برای از بین بردن شبه نظامیان داعش استفاده کنیم.

کسینجر درباره بحران اوکراین عنوان کرد: رفتار غرب و روسیه نسبت به بحرانی همچون بحران اوکراین کاملا متفاوت است. غرب در تلاش است تا هرگونه مرز ایجاد شده را قانونی سازد اما از نظر روسیه، اوکراین بخشی از میراث روسیه است. کشور روسیه حدود 1200 سال پیش در اطراف کی‌یف ایجاد شده است. اوکراین به مدت 500 سال بخشی از روسیه بود و می‌توانم بگویم که بیشتر روس‌ها، اوکراین را به عنوان میراث روسیه خطاب می‌کنند. راه حل ایده آل برای حل این بحران این است که اوکراین همانند فنلاند یا اتریش به پلی میان این دو تبدیل شود نه به پست دیدبانی.

کسینجر در مورد اینکه آیا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا رئیس‌جمهور خوبی خواهد بود یا خیر می‌گوید: من هیلاری را می‌شناسم. به عنوان یک دوست باید بگویم که بله هیلاری یک رئیس جمهور خوب خواهد بود اما اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود مرا در موقعیت سختی قرار می‌دهد چرا که قصد دارم تا از جمهوری خواهان حمایت کنم.

انتهای پیام

کد N488960

وبگردی