آفتاب

سودان متهم به نقض حریم هوایی لیبی شد

سودان متهم به نقض حریم هوایی لیبی شد

تهران- ایرنا- دولت موقت لیبی، ورود هواپیمای نظامی حامل سلاح سودان را به حریم هوایی لیبی آن هم بدون اخذ اجازه رسمی از شرکت هواپیمایی این کشور محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت سودان دانست.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه 'بوابه الوسط' چاپ لیبی، دولت موقت لیبی با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدام دولت سودان، آن را تجاوز به لیبی، مداخله در امور داخلی این کشور و تعرض سودان به لیبی از طریق حمایت تسلیحاتی از گروه تروریستی که موسسات دولتی لیبی را مورد حمله قرار داده، دانست.

در این بیانیه، اقدام سودان، مخالفت صریح با قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت درباره منع ورود سلاح به لیبی ارزیابی شده است.

دولت لیبی خواستار کمک جامعه بین الملل و شورای امنیت به لیبی در حفاظت از حریم هوایی خود و جلوگیری از تکرار این گونه موارد نقض قوانین منجر به تشدید درگیری ها شد.

در بیانیه دولت لیبی، آمده است: هواپیمای سودانی عازم فرودگاه 'معیتیقه' در طرابلس، پس از بهانه جویی خلبان سودانی و اعلام تمایل به سوخت گیری و فرود در فرودگاه کفره، مورد بازدید قرار گرفت و مشخص شد که حامل سلاح و مهمات است.

دولت موقت لیبی از مقامات سودانی خواست تا دست از مداخله در امور سیاسی این کشور بردارند و نسبت به هر طرف از طرف های درگیر بی طرفی نشان دهند و اقدامات تحریک آمیز را متوقف کنند.

دولت لیبی همچنین با ناشایست خواندن وابسته نظامی سودان، وی را اخراج کرد.

طرابلس پایتخت لیبی در هفته های گذشته شاهد درگیری های شدید میان شبه نظامیان وابسته به 'القاعده' و ملی گرایان برای تسلط بر فرودگاه بین المللی این شهر بود.

شهر 'بنغازی' در شرق لیبی نیز تقریبا به صورت روزانه صحنه درگیری میان نیروهای ژنرال 'خلیفه حفتر' و گروه شبه نظامی 'انصار الشریعه' وابسته به القاعده است.

از زمان سقوط 'معمر قذافی' در سال 2011 میلادی تاکنون، لیبی با ناآرامی های گسترده مواجه شده است.

خارج شدن بخش های بزرگی از طرابلس و بنغازی از بزرگترین شهرهای لیبی از کنترل دولت، مقام های بلندپایه این کشور را مجبور کرده به شهر 'طبرق' در شرق دور لیبی نقل مکان کنند. پارلمان تازه این کشور نیز در این منطقه مستقر شده است.

رسانام** 1453**7074**1275
کد N488929

وبگردی