آفتاب

میانجی گران ناامید از کمک به حل بحران سیاسی پاکستان

میانجی گران ناامید از کمک به حل بحران سیاسی پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - سران برخی احزاب مخالف پاکستان که از چند روز پیش تلاش هایی را برای میانجیگری میان دولت و دو حزب مخالف احزاب «محمد نوازشریف» نخست وزیر پاکستان آغاز کرده اند، اکنون سخن از ناامیدی و بیهوده بودن تلاش های خود بر زبان می رانند.

«سراج الحق» رهبر جماعت اسلامی پاکستان شب گذشته - شنبه - در دیدار با «آصف علی زرداری» رهبر حزب مردم پاکستان و رییس جمهوری سابق، نسبت به حل این اختلافات دولت و مخالفان اظهار ناامیدی کرد و گفت: دولت و «عمران خان» و «طاهرالقادری» رهبر دو حزب مخالف حاضر نیستند برای کمک به حل بحران از خود انعطاف نشان دهند.

رهبر جماعت اسلامی پاکستان گفت: مخالفان دولت خواسته های خود را مطرح کرده اند و دولت نیز پاسخ داده است، اما تاکنون هیچ نتیجه و پیشرفت محسوسی در جهت حل بحران ایجاد نشده است.

سراج الحق و حزب تحت رهبری او که به ویژه به لحاظ جنبه مذهبی آن، از جایگاه بالایی در پاکستان برخوردار است، تاکید کرد: ما هرگز نمی خواهیم این بحران، لاینحل باقی بماند و این بن بست سیاسی همچنان ادامه پیدا کند. همچنین، هرگز نمی خواهیم دمکراسی از ریل خارج شود و از طرفی نمی خواهیم معترضان با دست خالی صحنه را ترک کنند.

چندی پیش «رحمان ملک» وزیر کشور دولت سابق پاکستان و عضو ارشد حزب جماعت اسلامی، پس از مذاکراه با دولت و مخالفان اعلام کرد: پیشرفت های خوبی در مذاکرات انجام شده و مردم پاکستان به زودی خبرهای خوشی خواهند شنید.

26 روز از آغاز تجمع ها و تحصن ضد دولتی در اسلام آباد می گذرد و اگرچه فعلا از اتفاقات ناگوار و درگیری های خونین هفته گذشته خبری نیست، اما بن بست همچنان ادامه دارد و رهبران دو حزب مخالف دولت همچنان بر خواسته اصلی خود در خصوص استعفای نواز شریف اصرار می ورزند.

دولت نیز اعلام کرده است که حاضر است همه مطالبات مخالفان را اجابت کند، اما استعفای نخست وزیر خط قرمز است و هرگز از آن عبور نخواهد کرد.

بحران سیاسی پاکستان تاکنون عواقب بسیار سنگینی در حوزه های اقتصاد و سیاست خارجی داشته است. به استناد گزارشی که دولت منتشر کرد، بن بست سیاسی تاکنون حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار به اقتصاد پاکستان ضربه زده است و سفر از پیش برنامه ریزی شده روسای برخی کشورهای از جمله چین را لغو کرده است.

آساق*1*1723**1545
کد N488689

وبگردی