آفتاب

آتش بس شکننده در شرق اوکراین/جدایی طلبان کی‎یف را مقصر می دانند

آتش بس شکننده در شرق اوکراین/جدایی طلبان کی‎یف را مقصر می دانند

آتش بس برقرار شده در شرق اوکراین گویا استحکام چندانی ندارد چون رسانه ها از وقوع انفجارهای قوی در حوالی شهر دونتسک خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وقوع انفجارهای قوی در ماریوپل و دونتسک سبب شده تا امید چندانی به دوام آتش بس برقرار شده در این منطقه نباشد.

این آتش بس از روز گذشته و پس از موافقت جدایی طلبان و دولت اوکراین برای کنار گذاشتن مخاصمه برقرار شده، اما با این وجود درگیریهای پراکنده در مناطق مختلف شرق اوکراین همچنان ادامه دارد.

در این بین جدایی طلبان، دولت اوکراین را متهم به نقض آتش بس می کنند.

مقدمات برقراری آتش بس در شرق اوکراین با موافقت هفته گذشته "پترو پورشنکو" رئیس جمهور اوکراین، و "ولادیمیر پوتین" همتای روس وی، برای برقراری آتش بس دائمی در منطقه انجام شد.

هر چند روسیه خواستار برقراری آتش بس در شرق اوکراین است، اما کشورهای غربی همچنان قصد برخورد با مسکو به سبب تحولات اوکراین را دارند و از همین رو قرار است از فردا دوشنبه تحریم های جدید اتحایه اروپا علیه مسکو به اجرا گذاشته شود.

اما در این بین روسیه تهدید کرده اگر این تحریم ها به اجرا گذاشته شود اقدام به تلافی خواهد کرد.

پیشتر دولت اوکراین مدعی شده بود شواهدی در دست دارد که نشان می دهد روسیه قصد قطع صادرات گاز خود به اروپا در ماه های سرد سال را دارد. نظر به آنکه اروپا 30 درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند، این اقدام مسکو می تواند قاره سبز را با مشکلات زیادی مواجه کند.

کد N488494

وبگردی