آفتاب

برگزاری رزمایش ناتو در لتونی

برگزاری رزمایش ناتو در لتونی

همزمان با ادامه رزمایش‌ ناتو در لتونی، این ائتلاف اعلام کرد، این رزمایش با هدف نشان دادن تعهد ناتو به کشورهای حوزه دریای بالتیک در مواجهه با روسیه برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، رزمایش "Steadfast Javelin2" که از دوم سپتامبر سال جاری میلادی آغاز شده استقرار سربازان و تجهیزات ناتو در جریان یک وضعیت بحرانی را شبیه‌سازی می‌کند. حدود دو هزار سرباز از 9 کشور در این رزمایش شرکت دارند که تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

جمعه شب حدود پنج هزار چترباز در فرودگاه "لیلوارد" واقع در 60 کیلومتری ریگا، پایتخت لتونی فرود آمدند.

ژنرال هانس لوتار دومروس، فرمانده یگان نظامی ناتو در برونسام، هلند به خبرنگاران گفت: می‌خواهیم تا به مردمانمان اطمینان دهیم که قادر به حفاظت از آن‌ها هستیم. قطعا پیام روشنی را به افرادی که می‌خواهند ناتو را تهدید کنند، ارسال می‌کنیم مبنی بر اینکه شما نباید دست به چنین اقدامی بزنید. ناتو همیشه از مردمانش دفاع و حفاظت خواهد کرد.

پس از برگزاری این رزمایش در لتونی، اواخر ماه جاری میلادی رزمایش‌های دیگری نیز در آلمان، نروژ، اوکراین و لهستان برگزار خواهد شد. ناتو در نشست چند روز اخیر خود در ولز رسما اعلام کرد که یک نیروی واکنش سریع جدید ایجاد می‌کند و با این کار رزمایش "Steadfast Javelin 2" تقویت می‌شود. در صف مقدم چنین نیرویی 4000 الی 5000 سرباز وجود دارد که قادرند ظرف 48 ساعت در هر یک از کشورهای عضو ناتو مستقر شوند.

ژنرال اد دیویس، معاون فرمانده نیروهای زمینی ناتو گفت: این نیروها باید هوشیار و تیزهوش باشند و بتوانند به سرعت در محل مورد نظر مستقرشوند.

ناتو پس از 10 سال فعالیت نظامی در افغانستان، در حال حاضر مجددا تمرکز خود را به دفاع از اعضایش معطوف کرده است. انگلیس موافقت کرده تا 1000 پرسنل را برای این نیروی چند کشوری تامین کند که در شرق اروپا مستقر خواهند بود. در حال حاضر 1500 سرباز انگلیسی در رزمایش‌های کشورهای حوزه بالتیک شرکت دارند و قرار است تا دو سال آتی 2000 نیروی دیگری نیز به آن‌ها اضافه شوند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: این نیروی جدید به روند بی‌ثباتی در شرق اوکراین خدشه وارد می‌کند. لفاظی‌ها در نشست ناتو و برگزاری رزمایش‌های نظامی پیش از پایان سال جاری میلادی باعث افزایش تنش‌ها، متزلزل کردن روند صلح و تشدید اختلافات در اوکراین می‌شود.

انتهای پیام

کد N488174

وبگردی