آفتاب

جدایی طلبان اوکراین دولت را به نقض آتش بس متهم کردند

جدایی طلبان اوکراین دولت را به نقض آتش بس متهم کردند

تهران - ایرنا -، جدایی طلبان هوادار روسیه در اوکراین بار دیگر نیروهای دولتی را به نقض آتش بس متهم کردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری ˈالیوم السابعˈ بامداد روز یکشنبه به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: جدایی طلبان گفته اند که مواضعی در نزدیکی شهر ماریوپل هدف تیراندازی قرار گرفته است.

رسانه های محلی در این باره نوشتند که ساکنان شهر ماریوپل که بندری استراتژیک و مهم به شمار می رود، نیز صدای تیراندازی و انفجارهایی را شنیده اند.

جزئیات بیشتری در این باره اعلام نشده است.

این درحالی است که دولتمردان هوادار غرب در ˈکی یفˈ بر پایبندی خود به آتش بس تاکید کرده و دولت نیز گفته است که شورشیان هوادار روسیه روز شنبه آزادی اسرا را آغاز کردند.

سخنگوی پورشنکو رییس جمهوری اوکراین گفت که شماری از سربازان دولتی در شهر لوهانسک مقر جدایی طلبان تحویل مقامات شده اند.

از سوی دیگر دولت اوکراین نیز گفته است که تحویل اسرای جدایی طلبان را از روز دوشنه آغاز خواهد کرد.

کارشناسان می گویند شورشیان در جریان عملیات خود توانسته اند حدود هزار سرباز دولتی را به اسارت بگیرند و این در حالی است که دولت نیز حدود 200 جنگجوی هوادار مسکو را به اسارت گرفته است.

تا پیش از این آتش بس، نیروهای اوکراین از اواسط ماه آوریل گذشته (فروردین/اردیبهشت) در مناطق جنوب و شرق این کشور عملیات نظامی گسترده ای را علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه اجرا کردند.

بنابرگزارش سازمان ملل متحد، تاکنون دو هزار و 600 تن از نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان در درگیری ها کشته و بیش از 260 هزار تن آواره و مجروح شده اند.

برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی یف، بخش های شرقی اوکراین را که اکثریت مردم آن روس زبان هستند به فعالیت برای جدا شدن از اوکراین واداشت.

اوکراین، روسیه را به حمایت از جدایی طلبان و حتی به دخالت نیروهای نظامی این کشور در حملات اخیر در مناطق دونتسک و لوهانسک متهم کرده است.

روسیه با بی اساس دانستن این ادعا، آن را رد و اعلام کرد حتی یک سرباز ارتش روسیه در عملیات نظامی جدایی طلبان علیه نیروهای اوکراینی شرکت نکرده است.

**مترجمام**1480**1517
کد N487913

وبگردی