آفتاب
گزارش خبری/

"داعش چینی" هم در راه است!

"داعش چینی" هم در راه است!

به تازگی منابع عراقی از دستگیر شدن شماری از اعضای چینی الاصل گروه تروریستی داعش در درگیری های اخیر این کشور خبر دادند.

گفته می شود این افراد از شهروندان افراطی چینی هستند که در جریان شکل گیری داعش در سوریه به این گروه تروریستی پیوسته اند. هر چند انتشار این خبر توجه چندانی در بین رسانه های خاورمیانه برنیانگیخت اما با واکنش ها و گمانه زنی های رسانه های چینی همراه بود. برخی رسانه های چینی با نامگذاری این افراد با عنوان "داعشی های اهل چین" در مورد خطر افزایش شمار تروریست های چینی در گروه هایی مانند داعش هشدار دادند.



روزنامه "ساوث چاینا مورنینگ پست" با انتشار گزارشی در این خصوص، از این هم فراتر رفته و از احتمال شکل گیری گروهی تروریستی در چین با عنوان "داعش چینی" خبر داد. به نوشته این روزنامه مقامات وزارت خارجه چین از اعلام موضع پکن در مورد دستگیری شهروندان این کشور در عراق خودداری کرده اند. با این حال این روزنامه هشدار داده که در صورت اثبات صحت این گزارش ها، خطری جدی امنیت چین را تهدید خواهد کرد.



این مطلب توجه نیویورک تایمز را نیز به خود جلب کرد. این روزنامه آمریکایی با اشاره به دستگیر شدن شهروندان چینی در عملیات ارتش عراق علیه داعش، حضور چینی ها در بین تروریست های داعش را چالشی امنیتی برای پکن ارزیابی کرد. همچنین روزنامه دی ولت آلمان در این رابطه نوشت: حضور شهروندان چینی در بین تروریست های داعش به صورت بالقوه نگرانی مقامات چین را به همراه دارد.



بر این اساس همانطور که "وو سی کی" فرستاده ویژه دولت هند در امور خاورمیانه در ماه جولای اعلام کرد حدود 100 شهروند چینی این کشور به تروریست های داعش پیوسته اند و در حال آموزش دیدن برای شرکت در عملیات نظامی در منطقه خاورمیانه هستند. از آنجا که این مقام چینی اشاره ای به وجود اسناد دست اول در مورد این شهروندان نکرد، گمان می رود دولت چین هنوز اطلاعات کافی در این خصوص ندارد، امری که خطر بازگشت بلامانع و فعالیت این تروریست ها در داخل کشور را دو چندان می کند.



این در حالی است که پیشتر نیز صحبت از حضور افراد چینی در جمع تروریست های داعش به میان آمده بود. "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش طی اظهاراتی در اوایل ماه جولای اعلام کرد اعضای این گروه از دهها کشور جهان از جمله چین برای مبارزه برای ایجاد حکومت به اصطلاح اسلامی به منطقه آمده اند. به ادعای البغدادی این افراد برای دستیابی به حقوق پایمال شده خود در کشورهایشان به داعش پیوسته اند. این دقیقا همان مطلبی است که موجب نگرانی چین می شود زیرا نشانگر برنامه طولانی مدت تروریست ها برای فعالیت در کشورهایشان است.



همانطور که نیویورک تایمز می نویسد، دولت چین دلایل زیادی برای تمرکز بر تحولات کشورهای خاورمیانه دارد. اول این که نیروهای امنیتی چین برای مقابله با حملات تروریستی که گفته می شود از سوی گروه های اقلیت تحت ستم در استان سین کیانگ به اجرا گذاشته می شود، باید به جدیدترین اقدامات تروریستی و راه های مقابله با آن آشنا شوند. علت دوم این است که چین به همراه روسیه از جمله حامیان اصلی نظام سوریه است و تروریست های داعش در وهله اول به دنبال تضعیف سوریه هستند. دلیل سوم و مهمتر نیز ترس از بازگشت تروریست ها به چین و اجرای عملیات تروریستی علیه منافع دولت این کشور است. به اعتقاد تحلیلگران با توجه به این مسائل، باید در آینده ای نه چندان دور انتظار ورود دولت چین در تحولات عراق را نیز داشته باشیم.



شاید در وهله نخست این امر دور از ذهن باشد زیرا چین تا کنون از روش غربی ها برای مقابله با تهدیدهای علیه خود پیروی نکرده است. این روش مستلزم اقدامات نظامی در خارج از مرزهای کشور به بهانه جلوگیری از سرایت تهدیدها به داخل است. اما همانطور که تجربه حضور نظامی آمریکا در عراق پس از عقب نشینی اش از این کشور نشان می دهد، آنجا که منافع یک قدرت به خطر می افتد احتمال هر اقدامی از سوی آن وجود دارد. 




کد N487807

وبگردی