آفتاب

صربستان روابط و همکاری با چین را گسترش می دهد

صربستان روابط و همکاری با چین را گسترش می دهد

بلگراد-ایرنا- دیدار نخست وزیر صربستان با همتای چینی خود هفته آینده در پکن و همچنین برگزاری سومین اجلاس چین و 16 کشور اروپایی در بلگراد در سال جاری میلادی از توسعه روابط و همکاری های این دو کشور حکایت دارد.

چین از جمله کشورهایی است که در صربستان در عرصه های مختلف زیربنایی از جمله احداث پل در حومه بلگراد، ساخت نیروگاه حرارتی و همچنین مدرنیزه کردن راه آهن بلگراد تا بوداپست سرمایه گذاری کرده است.

چین در این اواخر علاقمه مندی خود را به سرمایه گذاری در منطقه بالکان غربی نشان داده و اکنون حدود 10 میلیارد دلار در زمینه های مختلف در کشورهای این منطقه سرمایه گذاری دارد و خواهان افزایش آن تا 100 میلیارد دلار است.

مقام های سفارت چین در بلگراد نیز با اشاره به اینکه دولت پکن خواهان گسترش سرمایه گذاری در کشورهای منطقه بالکان غربی است، تاکید کردند که صربستان نسبت به دیگر کشورهای منطقه به دلیل بستر لازم در امر سرمایه گذاری شرکت های چینی اولویت دارد.

لی مانچانگ سفیر جمهوری خلق چین در بلگراد در این رابطه به خبرگزاری رسمی صربستان (تانیوگ) گفت: در دیدار آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان با ˈلی کی چیانگˈ نخست وزیر چین در هفته آینده در پکن در باره موضوعات مختلف در جهت گسترش روابط و همکاری های دو جانیه از جمله برگزاری سومین اجلاس چین و 16 کشور اروپایی در بلگراد و راههای مشترک تجاری و زیر ساختاری گفت و گو خواهد شد.

اولین اجلاس چین و 16 کشور اروپایی در سال 2012 در ورشو و دومین اجلاس در سال 2013 در بخارست برگزار شده است.

شرکت های بزرگ چین که رقم آنها در صربستان به 8 شرکت بزرگ تجاری می رسد در احداث پل، اتوبان و نیروگاه حرارتی فعالیت دارند و دارای نمایندگی های دائمی در این کشور هستند.

کشور چین در کنار روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل از تمامیت ارضی صربستان که کوزوو بخشی از آن محسوب می شود، حمایت می کنند.

اروپام**1**436**5981
کد N487707

وبگردی