آفتاب

روحانی: امام هشتم، راه اعتدال و تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت

روحانی: امام هشتم، راه اعتدال و تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت

مشهد- ایرنا- رییس جمهوری، گفت: امام هشتم راه وسط ، راه اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» عصر امروز (شنبه) در هشتمین سفر استانی خود در صحن جامع رضوی افزود: سلام و درود خالصانه ما بر روان پاک و مطهر هشتمین پیشوای شیعیان جهان، مولای ما علی ابن موسی الرضا (ع) ، آرزوی همه ایرانیان و شیعیان این است که در چنین شبی در کنار بارگاه آن امام همام باشد؛ و چه سعادتی برای همه زایران و برای دولت خدمتگزار که امشب به زیارت این مرقد منور تشرف یافته است.

وی ادامه داد: امام هشتم امام بزرگ شیعیان، امام پرافتخار برای ایرانیان و سرزمین پارس و پارسیان و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است؛ شاید برای امام هشتم سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان بر او وارد آورده بودند، کاری بس سخت و دشوار بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: او نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه آن را پذیرفت؛ فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام آن زمان یعنی مرو، هم برای علی ابن موسی الرضا پذیرشش امکانپذیر بود که از آغاز بپذیرد و هم رد آن علی رغم همه سختی ها و مشکلات و احتمال شهادت امکان پذیر بود اما امام هشتم راه وسط و اعتدال را انتخاب کرد.

روحانی گفت:امام هشتم راهی را بر مبنای تدبیر امامت برگزید و انتخاب کرد، او از شعار افراطیون و تندروان نترسید که بگویند چرا امام هشتم در برابر دعوت یک خلیفه تسلیم شده است، که او تسلیم نشده بود و نه آنکه در برابر آن پیام دعوت، جواب رد را انتخاب کرد که آن زمان می توانست موجب خونریزی در دنیای اسلام و علویان در برابر عباسیان و عرب آن زمان در برابر ایرانیان شود. شرایط بسیار سخت و سنگینی در دنیای اسلام بود.

وی تصریح کرد: امام هشتم راه وسط ، راه اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت، او علی رغم اینکه پیام مامون را رد نکرد و بعد از اصرار قبول کرد؛ در کنار قبر پیامبر آنچنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان رساند.

ادامه دارد...

سیام(3)**9189**1449
کد N487604

وبگردی