آفتاب

روسیه: ناتو به دنبال برتری جویی نظامی در اروپا است

روسیه: ناتو به دنبال برتری جویی نظامی در اروپا است

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه دربیانیه ای اعلام کرد: نتایج اجلاس اخیر سران ناتو در ˈولزˈ این واقعیت را به وضوح نشان داد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای برتری نظامی در اروپا تلاش می کند.

در این بیانیه گفته شده است: بلوک ناتو که در دوره جنگ سرد به عنوان یک سازمان سیاسی-نظامی ایجاد شد، قادر به تغییر کد ژنتیکی خود نیست.

این بیانیه می افزاید: راهبرد ناتو برای مداخله در کشورهای مستقل امروز یا دیروز به وجود نیامده و ادامه منطقی جستجوی این سازمان برای یافتن نقشی در سیستم امنیتی جهان و در شرایطی است که هیچ بلوک نظامی برای رویارویی با این سازمان وجود ندارد.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: نتایج اجلاس ولز نشان داد ناتو که سیاست های آن از طرف واشنگتن و جنگ طلبان برخی کشورهای اروپایی تعیین می شود، برای برتری نظامی در اروپا تلاش می کند و به این وسیله توافق (با روسیه) در مورد ایجاد سیستم امنیتی یورو-آتلانتیک را که بارها در سطوح مختلف مورد تاکید قرار گرفته، نقض می کند.

در بیانیه اضافه شده است: با این اقدام ناتو ،تلاش های جامعه بین المللی برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای واقعی همچون تروریسم و انتشار سلاح های کشتار جمعی و قاچاق مواد مخدر و بلایای طبیعی و صنعتی از بین می رود.

روسیه طی این بیانیه اعلام کرد: سیاستمداران منطقی در اروپا به خوبی زیانهای این رفتار ناتو را درک می کنند و این امر امکان حفظ شورای روسیه-ناتو را در شرایط کنونی به عنوان ساز و کار مهمی برای ادامه گفت وگوهای مسکو و ناتو فراهم می کند.

در بیانیه یادآوری شده است: در اجلاس ناتو از سیاست ادامه احداث تاسیسات نظامی ناتو در شرق و تقویت حضور نظامی این بلوک در مناطق مجاور روسیه حمایت شد. این سیاست از مدتها پیش طراحی شده بود و مساله اوکراین بهانه ای برای ادامه اجرای آن شد.

دربخشی دیگر از بیانیه اضافه شده است: روسیه تصمیمات گرفته شده در اجلاس ولز را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و مطابقت آن با موافقت نامه های موجود از جمله توافقنامه مورخه 1997 روسیه و ناتو و اسناد دیگر مربوط به امنیت اروپا را بررسی خواهد کرد.

روابط روسیه و ناتو در یک سال اخیر به دلیل مساله اوکراین تیره شده است.

اروپام*5*391*518**1485**5981
کد N487026

وبگردی