آفتاب

توصیه نماینده بان کی مون به عراقیها درباره دولت جدید

توصیه نماینده بان کی مون به عراقیها درباره دولت جدید

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، رهبران سیاسی این کشور را به تشکیل دولت جدید در چارچوب جدول زمان بندی قانون اساسی ترغیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الغدپرس، نیکلای ملادینوف خواستار تضمین حضور عادلانه زنان و اقلیتها در دولت جدید عراق شده است.

نماینده بان کی مون افزود تشکیل دولت جدید و فراگیر برخوردار از حمایت ملی گسترده مسئله بسیار مهم برای آینده عراق به شمار می رود.

ملادینوف خاطر نشان کرد حل هیچ یک از چالشهای امنیتی یا اجتماعی یا سیاسی که عراق با آن روبرو است، بدون وجود اراده جدیدی که سبب وحدت کشور شود، و نیز حمایت بین المللی مستمر علیه تهدید داعش امکان ندارد.

وی گفت جهان آماده حمایت فوری از دولت جدید در تلاشهایش برای مقابله با چالشهای آینده است.

خاطر نشان می شود فواد معصوم، در 11 آگوست گذشته، رسما حیدر العبادی نامزد ائتلاف ملی را مامور تشکیل دولت جدید کرد، بر اساس قانون اساسی، العبادی، یک ماه از زمانی که مکلف شده، فرصت دارد تا دولت جدید را تشکیل دهد.

العبادی نیز کمیته ای را از سوی ائتلاف ملی برای گفتگو با گروههای سیاسی درباره تدوین برنامه دولتی برای حل اوضاع امنیتی و اقتصادی عراق تشکیل داده است.

یک گروه عراقی از مذاکرات تشکیل دولت خارج شد

خبر دیگر اینکه گره موسوم به التحالف المدنی که در انتخابات پارلمانی اخیر رای چندانی کسب نکرده است، خروج خود از مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق را اعلام کرده است.

مثال الالوسی نماینده این گروه در مذاکرات مدعی شده است دولت جدید دولت سهم بندی طایفه ای است و به همین سبب، التحالف المدنی از آن خارج می شود.

این گروه وابسته به اقلیت در انتخابات اخیر تنها سه کرسی در پارلمان کسب کرد و مثال الالوسی از جمله این افراد هستند، الالوسی به سبب آنکه چندین بار به مناطق اشغالی برای دیدار با مقامات صهیونیستی سفر کرده بود، جنجال گسترده ای در محافل سیاسی عراق ایجاد کرده بود.
 

کد N486682

وبگردی