آفتاب

خجسته‌پور : سکوت در برابر نقد نباید از روی لجبازی باشد

خجسته‌پور : سکوت در برابر نقد نباید از روی لجبازی باشد

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اعتقاد دارد که سکوت در برابر نقد اگر وحدت‌بخش باشد جایز است اما سکوت از روی لجبازی اصلاً‌ خوب نیست.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اعتقاد دارد که سکوت در برابر نقد اگر وحدت‌بخش باشد جایز است اما سکوت از روی لجبازی اصلاً‌ خوب نیست.

علیرضا خجسته پور درگفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نحوه مواجهه دولت با نقد و در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است در مقابل انتقادات سکوت شود، اظهار کرد: باید برای پاسخ دادن به انتقادات استراتژی مشخصی را تعریف کنیم. اگر سکوت در برابر نقدها برای ایجاد وحدت باشد جایز است. مثلاً‌ وقتی در مقابل بعضی فضاسازی‌ها پاسخی داده می‌شود به نفع منافع ملی نخواهد بود. همچنین دولتمردان به خاطر فضای کاری سنگینی که دارند نمی توانند هر روز به هر حرفی پاسخ دهند. اما اگر سکوت در مقابل انتقادات از روی لجبازی باشد و اینکه نه خود منتقد و نه حرفش را قبول داشته باشیم این به فضای پیشرفت کمک نمی کند و اصلاً‌ خوب نیست.

وی ادامه داد:‌ بهتر است منتقدان و کسانی که پاسخ می دهند کارشناسی صحبت کنند و فضا را متشنج نکنند. تا مسئله ای در بوته نقد قرار نگیرد ایراداتش مشخص نمی شود و برای اینکه کشور در مسیر رشد قرار گیرد باید انتقادات مطرح شود. البته نقد باید دلسوزانه و منصفانه باشد و عملکرد دولتمردان در مواجهه با آن هم باید به همین ترتیب صورت گیرد. قاعدتاً‌ کسی نباید از نقد منصفانه و دلسوزانه ناراحت شود بلکه بهتر است پاسخ های منطقی به انتقادات داده شود.

این فعال سیاسی در باره تفاوت های نقد منصفانه و تخریب یادآورشد: در نقد منصفانه اشکالات گفته می‌شود و در کنار آن به نقاط قوت هم توجه خواهد شد. اما در تخریب چیزی از محسنات و نقاط قوت مطرح نمی شود و حتی نکات منفی جلوه دیگری پیدا خواهد کرد. در نقد منصفانه شاهد رفتار تعاملی و دو سویه از طرف منتقد و کسی که مورد انتقاد قرار می گیرد هستیم اما در نقد غیرمنصفانه و تخریبی جبهه‌گیری خصمانه را مشاهده می‌کنیم. باید به این نکته توجه کرد که فضای عمومی و مردم مطالب مختلف را رصد می‌کنند و تفاوت ها متوجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: نمی توان به همه حرفهایی که گفته می‌شود پاسخ داد. البته دلسوزان همه به دنبال پیشرفت و اعتلای کشور هستند و فرمان مقام معظم رهبری هم حرکت روبه جلو است. اما ممکن است بعضی ها از دایره انصاف خارج شوند و مطالبی را وارونه مطرح کنند. مثلا ً در مورد مذاکرات هسته‌ای رهبر انقلاب دیدگاه روشن ، درست و شفافی را اتخاذ کردند که همان خوشبین نبودن به مذاکرات در عین حمایت از تیم مذاکره کننده بود.

وی با بیان اینکه برخی‌ها رفتارهایی افراطی انجام دادند، گفت: درست است که باید به مذاکره کنندگان توجه داد تا بر روی خطوط قرمز نظام و دستاوردها پافشاری کنند اما اتهام زدن کار درستی نیست.

خجسته پور با بیان اینکه در این مدت انتقاداتی سازنده ای صورت گرفته است، افزود: مثلاً‌ در بحث های اقتصادی انتقادات منصفانه ای انجام شد. لازم بود وضعیت رکود کشور به دولت تذکر داده شود و انتقاداتی که نمایندگان مجلس و اساتید انجام دادند موجب تقدیم لایحه خروج از رکود دولت به مجلس شد. این نمونه ای از ریل گذاری مناسب برای فعالیت های دولت به حساب می آید و قدرت نقد منصفانه را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که برخورد دولتمردان در یک سال گذشته با انتقادات چگونه بوده است خاطر نشان کرد: شاید بتوان به نحوه برخورد دولتمردان به انتقادات نمره قبولی داد البته مسئله باید به صورت بخش بخش بررسی شود. بعضی وقت ها برخی وزرا و دولتمردان خیلی خوب و با آغوش باز با انتقادات روبرو شدند اما در بعضی موارد که به زعم دولت انتقادات منصفانه نبوده است شاهد عکس العمل های شایسته و خوبی نبوده ایم و حتی در برخی موارد از ادبیاتی که شایسته نیست استفاده شده است.

این عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسی در پایان اظهار کرد: اگر برای انتقادات در مسیر دلسوزی و انصاف حرکت کنیم کشور در راه پیشرفت قرار می‌گیرد. نقدکننده باید منصف باشد و نقدشونده هم باید سعه صدر داشته باشد و از روی لجاجت پاسخ ندهد. برای حرکت کشتی انقلاب خون های زیادی ریخته شده و منطقی نیست با لجاجت و به دور از انصاف قسمت هایی از این کشتی عظیم را سوراخ کنیم.

انتهای پیام

کد N486377

وبگردی