آفتاب

هند و استرالیا توافق‌نامه هسته‌ای امضا می‌کنند/استرالیا نیرو به اوکراین نمی‌فرستد

هند و استرالیا توافق‌نامه هسته‌ای امضا می‌کنند/استرالیا نیرو به اوکراین نمی‌فرستد

نخست‌وزیر استرالیا در جریان سفر به هند گفت: خواهان برقراری روابط سطح بالا با این کشور بوده و قرار است با همتای هندی خود یک توافقنامه هسته‌ای امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، تونی آبوت نخست‌وزیر استرالیا اظهار داشت: هند و استرالیا روابط راهبردی و تجاری همگرای قدرتمندی دارند.

وی قرار است در آخرین روز سفر خود به هند طی امروز (جمعه) معاهده‌ای را به منظور تامین اورانیوم برای صنایع هسته‌ای هند امضا کند.

وی اواخر امروز پس از نشستی با نخست وزیر هند،‌این معاهده هسته‌ای را امضا خواهد کرد.

تونی آبوت همچنین در مقاله‌ای در روزنامه هندو که امروز منتشر شد، نوشت: سفر من به هند بازتاب تمایل استرالیا به منظور آنکه هند سطح بالایی از روابط را با استرالیا داشته باشد، است.

وی خاطر نشان ساخت: منابع استرالیا نظیر ذغال سنگ،‌گاز طبیعی مایع و اورانیوم امنیت انرژی هند را برای چند دهه آینده تامین خواهد کرد. من از به نتیجه رسیدن یک توافق هسته‌ای غیر نظامی که از نیازهای انرژی هند حمایت کند استقبال می‌کنم. این در حالیست که هند و ا سترالیا در سال 2012 پس از آنکه کاندرا ممنوعیت صادرات انرژی به هند را لغو کرد وارد مذاکرات بر سر فروش اورانیوم شدند.

تونی آبوت همچنین گفت که از بابت تعهد هند به تولید صلح آمیز انرژی هسته‌ای مطمئن است. این در حالی است که نخست وزیر استرالیا همچنین در این سفر در پاسخ به اینکه آیا نظامیان این کشور به اوکراین اعزام خواهد شد، گفت که هیچ کس درباره چنین طرحی صحبت نمی‌کند.

تونی آبوت این مسئله را که استرالیا به بررسی اعزام مشاوران و مربیان نظامی خود به اوکراین می‌پردازد رد کرد. این در حالی است که پیشتر رئیس ارتش استرالیا گفته بود که قرار است تعدادی از نیروهای دفاعی این کشور به عنوان کارشناس به اوکراین اعزام شوند.

نخست وزیر استرالیا همچنین پیش از ترک کشورش به مقصد هند به پارلمان گفت که ما در میان مدت به بررسی کمک غیرنظامی و ایجاد ظرفیت نظامی برای اوکراین خواهیم پرداخت.

تونی آبوت خاطر نشان ساخت که آنچه که ما قرار است انجام دهیم گشایش سفارتی در کی‌یف به نشانه دوستی و حمایت ما اوکراین در زمان دشوار است و بارز ترین شیوه نشان دادن دوستی باز کردن یک سفارت است و این دقیقا کاری است که ما قرار است انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N485369

وبگردی