آفتاب

آمریکا: بوکوحرام تهدیدی برای آینده نیجریه و ارتش این کشور است

آمریکا: بوکوحرام تهدیدی برای آینده نیجریه و ارتش این کشور است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که گروه بوکوحرام و تصرف‌ چندین منطقه در منطقه شمال نیجریه تهدیدی برای وجهه و اعتبار ارتش و همچنین آینده نیجریه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، "لیندا تامس گرینفیلد" معاون وزیر امور خارجه آمریکا به گروه فعالیت‌های امنیت منطقه‌ای کمیسیون بین دو کشوری آمریکا و نیجریه در ابوجا گفت: ما به شدت نسبت به تصرف شهرهای شمال نیجریه توسط بوکوحرام و دورنماهای حمله به مایدوگوری بسیار نگران هستیم که این اقدام ممکن است تلفات بیشماری را در بین غیرنظامیان به بار آورد.

وی افزود: تمامی این تحولات به شدت آزاردهنده و خطرناک هستند. این روال وجهه و اعتبار ارتش نیجریه را به خطر می‌اندازد. اما از همه مهمتر این است که آینده نیجریه و کودکان این کشور در خطر است. ناکامی یک گزینه محسوب نمی‌شود.

بوکوحرام شهرهای بسیاری را در بورنو تصرف کرده است. همچنین گفته می‌شود که این گروه در حال حاضر کنترل کامل باما، شهری در نزدیکی 60 کیلومتری مایدیگوری را به دست گرفته است.

ابوبکر شکائو رهبر فراری بوکوحرام اخیرا اعلام کرد: تمامی مناطق تحت کنترل بوکوحرام بخشی از یک "خلافت اسلامی در شمال نیجریه" هستند.

این در حالی است که ارتش نیجریه این ادعاهای بوکوحرام را رد کرده و تاکید می‌کند که هیچ یک از بخشهای این کشور به گروه شبه نظامی بوکوحرام واگذار نشده و نخواهد شد.

از مه سال گذشته میلادی تاکنون بورنو، یوب و آداماوا سه شهر مهم نیجریه در حالت فوق العاده به سر می‌برند که از سوی دولت با هدف سرکوب بوکو حرام اعلام شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی تعهد واشنگتن برای ادامه کمک به نیجریه در راستای مبارزه با افراط گرایی را ابراز کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: نیجریه و آمریکا در مورد گسترش تلاش‌ها برای تقویت موسسات امنیتی نیجریه از طریق ابتکار عمل حکومت امنیتی موافقند. این ابتکار عمل در اوت سال 2014 میلادی توسط اوباما اعلام شده است و حاکی از فرصتی برای همکاری‌ها در راستای تقویت موسسات امنیتی برای رسیدگی به تهدیدهای داخلی و خارجی است که پیشرفت اجتماعی و اقتصادی را به چالش کشیده است.

انتهای پیام

کد N485113

وبگردی