آفتاب

ابراز تمایل طرفهای درگیر در اوکراین برای اعلام آتش‌بس از امروز

ابراز تمایل طرفهای درگیر در اوکراین برای اعلام آتش‌بس از امروز

رئیس‌جمهوری اوکراین و رهبر اصلی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب حامی روسیه اعلام کردند، در صورتی که توافق نامه به منظور طرح صلح جدید برای پایان جنگ در شرق اوکراین امضا شود، از روز جمعه دستور آتش‌بس خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر‌ها یک هفته پس از آنکه جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین بنا به گفته ناتو با حمایت هزاران سرباز روس توانستند پیروزی‌های بزرگی کسب کنند، مطرح شده است.

پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در اظهاراتی در حاشیه نشست ناتو در ولز خاطر نشان ساخت: آتش بس در شرق اوکراین مشروط به یک نشست برنامه ریزی شده برای روز جمعه در شهر مینسک است که در آن فرستادگان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا حضور پیدا خواهند کرد.

وی خطاب به خبرنگاران خاطر نشان ساخت: من در ساعت 2 بعدازظهر روز جمعه (به وقت محلی) در صورتی که این نشست در مینسک برگزار شود، از ستاد کل خواهم خواست تا یک آتش بس دو جانبه را به اجرا درآورد و ما امیدوار هستیم اجرای این طرح صلح از روز جمعه آغاز شود.

همچنین الکساندر زاخارچنکو رهبر شورشیان جدایی طلب در شهر دونتسک در بیانیه‌ای گفت: افراد وی از یک ساعت پس از آن در صورتی که فرستادگان کی‌یف طرح صلح را در نشست مینسک امضا کنند، دستور به آتش بس خواهند داد.

اعلام این خبر در روز پنج شنبه نشان دهنده این بود که برای نخستین بار دو طرف از آتش بس کامل خبر داده‌اند. با این حال شورشیان نسبت به وقوع این مسئله اظهار تردید کردند.

اولگ تزاریوف یک مقام بلندپایه شورشیان به رویترز گفت: آتش بس وابسته به تضمین‌های دولت اوکراین خواهد بود زیرا در گذشته پوروشنکو به برخی توافقات آتش بس پایبند نبود اما یک منبع خبری نزدیک به زاخارچنکو اظهار داشت: نیروهای دولتی اوکراین 15 دقیقه پس از اعلام طرح آتش بس از سوی پوروشنکو منطقه دونتسک را بمباران کردند.

انتهای پیام

کد N484872

وبگردی