آفتاب

جشنواره‌ امام رضا(ع) مظهر دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران اسلامی است

جشنواره‌ امام رضا(ع) مظهر دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران اسلامی است

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: این جشنواره از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رخدادهای فرهنگی هنری کشور است.

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: این جشنواره از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رخدادهای فرهنگی هنری کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین نوش‌آبادی در مراسم اختتامیه جشنواره ‌نمایش‌های آئینی در فرهنگ رضوی، در یاسوج اظهار کرد: جشنواره‌های امام رضا(ع) نماد و مظهر دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران اسلامی در داخل و خارج از کشور است.

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه فرهنگ رضوی و علوی جای خود را در جامعه پیدا کرده و از عمق فرهنگی خاصی برخوردار است، گفت: انتظار می‌رود با اجرای هنرهای نمایشی این فرهنگ را بیش از پیش در سطح جامعه نهادینه کنیم.

این مسئول کشوری، کمیت برنامه‌های هنری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید این کمی‌نگری به کیفی‌نگری تبدیل شود.

نوش‌آبادی با تأکید بر اینکه در برگزاری جشنواره‌ امام رضا(ع) از ظرفیت‌های خوب حوزه‌های مختلف هنری استفاده شده است، گفت: فرهنگ رضوی فرهنگ تحکیم دینی و مذهبی است که باید در سطح جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ رضوی به دنبال همبستگی است و از فرهنگ‌های ناب اسلامی محسوب می‌شود، گفت: این فرهنگ می‌تواند در تحقق همبستگی ملی موثر باشد چرا که امروزه بیش از گذشته نیازمند همبستگی هستیم.

نوش‌آبادی ادامه داد: در برگزاری این جشنواره سعی شده که از تمام مذاهب و ادیان ایران اسلامی بهره گرفته شود به نوعی که برای هر مذهبی احترام خاصی قائل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد مصمم هستیم که با تولید فیلم‌های فاخر، برگزاری جشنواره‌های بهتر و به کارگیری هنرمندان، جشنواره امام رضا(ع) را برای سنوات آینده در سطح خوبی به اجرا بگذاریم.

این مسئول با بیان اینکه امام رضا (ع) الگوی تمام نمایی برای همبستگی مذاهب است، ادامه داد: جشنواره‌های رضوی تاکنون توانسته بخشی از ترویج فرهنگ رضوی را در جامعه نهادینه کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ترویج اندیشه‌های امام رضا (ع) و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی مهم است؛ از این‌رو اگر می‌خواهیم فرهنگ ناب اسلامی را ایجاد کنیم لازمه آن این بوده که خود را متخلق به این اندیشه‌ها کنیم.

نوش‌آبادی در پایان تصریح کرد: جشنواره‌ نمایش‌های آئینی در فرهنگ رضوی همبستگی خوبی بین مذاهب به وجود آورده است که انتظار می‌رود ادامه و استمرار داشته باشد.

اوج هنر خدمت به اهل‌بیت (ع) است

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه در دهه کرامت که از آغاز تولد کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد؛ نسیم رضوی در جای جای ایران اسلامی پراکنده است، خاطرنشان کرد: استان از این قاعده مستثنی نبوده و برگزاری جشنواره‌ امام رضا(ع) مصداق استشمام این نسیم معنوی دارد.

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران جشنواره رضوی در این استان بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف در سطح شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد کاری بزرگ و معنوی است که جا دارد از دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی این جشنواره ملی تشکر و قدردانی کنیم.

وی که در جمع هنرمندان جشنواره‌ نمایش‌های آئینی در فرهنگ رضوی سخن می‌گفت، بیان کرد: هنر را در خدمت مذهب خصوصا ترویج اشاعه فرهنگ اهل‌بیت (ع) قرار دادن کاری خوب و ارزنده است که امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور شاهد رشد روزافزون در این عرصه باشیم.

خادمی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره جشنواره ‌نمایش‌های آئینی در فرهنگ رضوی در سطح شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد گفت: اوج هنر در این است که در خدمت اهل‌بیت (ع) باشد و سعی کنیم آن را در جامعه نشر دهیم.

همه کسانی که در جشنواره امام رضا(ع) شرکت کرده‌اند برگزیده هستند

برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا (ع)همزمان با دهه کرامت در کشور باید انعکاس دهنده سیره عملی، اخلاقی و عرفانی ائمه معصوم (ع) به ویژه حضرت ثامن الحجج (ع) باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران، برگزاری جشنواره نامه‌ای به امام رضا (ع) همزمان با دهه کرامت در استان را رویداد مهم فرهنگی و مذهبی دانست و خواستار برگزاری باشکوه این جشنواره شد.

آیت‌الله نورالله طبرسی افزود: وجود بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) در ایران موجب افتخار و سربلندی ملت است. در طول سال میلیون‌ها ایرانی وظیفه خود می‌دانند که به پاس این نعمت الهی به زیارت حضرت امام رضا(ع) مشرف شوند.

وی افزود: در برگزاری جشنواره رضوی بایدعمق بخشی و تبیین علوم و معارف امام رضا(ع) را مدنظر قرار داد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام رضا علیه السلام می‌فرماید:«اگر مردم بدانند که کلام ما چقدر زیباست، حتما از کلام ما پیروی می‌کنند» افزود: بدون شک همه کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند به نوعی برگزیده این رویداد فرهنگی هستند چرا که در مسیر رضای خداوند قدم برداشته‌اند.

وی تاکید کرد: این جشنواره می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها باشد که به واسطه آن پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری امام رضا (ع) شناسایی می‌شوند.

طبرسی افزود: زندگی ائمه(ع) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت آنان حتی در شیعیانشان پوشیده مانده است بنابراین باید تلاش کرد تا مردم و مسئولان بیش ازپیش با سیره عملی ایشان آشنا شوند.

وی اظهار کرد: ولایت مداری مردم ایران و تبعیت از ولایت فقیه مرهون حضور امام رضا(ع) درایران و از برکات وجود بارگاه آن امام همام در این منطقه است.

وی در پایان گفت: حضور مضجع شریف حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) باعث رونق فرهنگی و معنوی ایران اسلامی است.

مدیریت ضروری‌ترین نیاز امروز کشور است

نماینده مجلس شورای اسلامی مدیریت را ضروری‌ترین نیاز امروز کشور دانست و 14 شاخصه را برای یک مدیر اسلامی مطرح کرد.

غلامعلی حدادعادل در سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع) که به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: من از منظری عمومی‌تر به موضوع مدیریت نگاه می‌کنم که آن مدیریت اسلامی است، تصور می‌کنم تباینی بین عنوان مدیریت رضوی و مدیریت اسلامی وجود ندارد.

وی مدیریت را ضروری‌ترین نیاز امروز کشور دانست و افزود: کشوری که منابع طبیعی، جوانان باهوش، جمعیت خوب و ... داشته باشد، اما مدیریت نداشته باشد گویی هیچ ندارد؛ سعی کنیم مدیریت را از مدرسه به نسل آینده بیاموزیم زیرا تربیت مدیران یک امر تدریجی است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری مهم‌ترین شرط یک مدیر را در جمهوری اسلامی ایمان و تقوا دانست و اظهار کرد: اگر این شرط در کسی نباشد، نباید به عنوان مدیر یک جامعه اسلامی انتخاب شود.

حدادعادل ادامه داد: ایمان و تقوا در یک مدیر اسلامی باید به اندازه‌ای باشد که نسبت به زرق و برق دنیایی بی‌اعتنا باشد زیرا مدیریت با قدرت همراه است و اگر کسی به چرب و شیرین دنیا دل‌بسته باشد و عناوین ظاهری از قبیل شهرت، مقام و ثروت و .... در چشم او جلوه کند خواهد لغزید و کسی که مدیر یک دستگاه است و اختیارات بیشتری دارد بیشتر هم در معرض خطر است و همواره باید مراقب خود باشد.

وی انقلابی بودن را دومین شاخصه مدیراسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیر باید سیاسی و انقلابی باشد و بداند در یک کشور انقلابی مدیریت می‌کند و باید پاسدار ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام و شهدا باشد؛ باید راه امام را بشناسد و به آن‌ها اعتقاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیر اسلامی باید عاقل، فهیم و باهوش باشد، تصریح کرد: عاقل بودن یک مدیر امری است که باید همیشه لحاظ شود؛ ضرری که یک فرد با بی‌عقلی می‌زند به اندازه‌ای است که عبادت‌های او نمی‌تواند آن را جبران کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه مدیر اسلامی باید با اخلاق باشد، افزود: مدیر باید باشخصیت، معتدل و متعادل باشد؛ این متعادل بودن اهمیت بسیاری دارد و به معنای توازن روحی درونی فرد است. مدیر باید از سوء‌ظن به دور بوده و غیر مستقل باشد.

حدادعادل ساده‌زیستی را امری دانست که مردم ما از یک مدیر توقع دارند و گفت: مدیر باید باانصاف باشد؛ گاهی اوقات مدیران جدید اقدامات مدیران قبلی را نفی می‌کنند که این امر مذموم است؛ رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت تذکر دادند همواره دنبال این نباشید که پشت سر قبلی‌ها بد بگویید؛ اگر کسی تنها به دنبال معایب باشد معلوم می‌شود که اصلا انصاف ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیر باید در حوزه مدیریتی خود تخصص داشته باشد، اظهار کرد: نمی‌توان پذیرفت که یک فرد مومن، متعهد و انقلابی که می‌داند تخصص انجام کاری را ندارد، به دنبال گرفتن مسوولیتی باشد.

وی بافرهنگ بودن را دیگر ویژگی یک مدیر اسلامی دانست و تصریح کرد: منظور از بافرهنگ بودن این است که یک مدیر خارج از قلمرو تخصصی خود نیز اطلاعاتی داشته باشد؛ برای یک مدیر آگاهی از تاریخ کشور ضروری است؛ مدیر کشور نمی‌تواند نسبت به ادبیات و زبان فارسی بی‌اعتنا باشد؛ آشنایی با هنر یکی دیگر از جنبه‌هایی است که مدیر اسلامی باید داشته باشد؛ مدیر باید درک هنری داشته و هنرفهم و هنرشناس باشد.

حدادعادل توجه به مسائل زیست محیطی را از دیگر ضروریات کار مدیریت اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از تصمیمات ما بر محیط زیست اثر تخریبی ماندگار دارد؛ معتقدم یکی از شاخصه‌های مدیریت کلان توجه به محیط زیست است.

وی نظم و انضباط را از دیگر شاخصه‌های مدیریت اسلامی دانست و بیان کرد: پرکاری دیگر شاخصه‌ای است که مدیر اسلامی باید داشته باشد؛ کشور ما عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد و دشمنان همواره در حال مانع‌تراشی هستند بنابراین مدیر ما باید چند برابر یک مدیر معمولی کار کند تا بتوانیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی با اشاره نام‌گذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تصریح کرد: یکی از شروط مدیریت جهادی پرکاری است.

حدادعادل با تأکید بر اینکه شجاعت یکی دیگر از شاخصه‌های مدیر اسلامی است، بیان کرد: مدیر باید مبتکر و در پی تحول باشد؛ مدیر نباید به چهارچوب‌های قدیمی عادت کند و باید هنر نوآوری داشته باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نوآوری و شجاعت خوب است امام باید با خردمندی و عقل همراه باشد.

وی با بیان اینکه مدیر اسلامی باید صاحب قدرت برقراری روابط عمومی باشد، افزود: مدیر باید با دیگران به ویژه ارباب‌رجوع حسن برخورد داشته باشد و با تمام ارباب‌رجوع‌ها با گشاده‌رویی صحبت کند.

حدادعادل برخورداری از شم روانشناسانه را دیگر ویژگی مدیر اسلامی دانست و تصریح کرد: مدیر باید از این ویژگی برای شناخت توانایی‌ها و استعدادهای فردی همکاران استفاده کند؛ این یک هنر مردم‌شناسی که انسان بتواند کارکنان خود را ارزیابی واقعی کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه مدیر نباید کارهای خطیر و بزرگ را به افراد کوچک واگذار کند، عنوان کرد: سپردن کارهای بزرگ به دست آدم‌های کوچک ظلم به کشور و مردم است؛ هر کسی ظرفیتی دارد و تشخیص این ظرفیت بر عهده مدیر است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: اگر فردی عیبی داشته یا نوآوری نداشته باشد، باید عوض شود اما تغییر تمام مدیران غلط است؛ در برخی وزارتخانه‌های ما متوسط عمر مدیریت به سه سال هم نمی‌رسد در حالی که یک وزیر حداقل یک سال برای شناسایی محیط کار خود زمان نیاز دارد.

حدادعادل حضور تمام وقت در کار را از دیگر شاخصه‌های مدیر اسلامی برشمرد و تصریح کرد: هر چقدر مدیر وقت بیشتری بگذارد، موفق‌تر خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه کتاب ‹‹برای مدیران›› را که بخش‌هایی از توصیه‌های رهبری به مدیران و دغدغه‌های ایشان در امر مدیریت است، برای مطالعه بیشتر در خصوص ویژگی‌های مدیر اسلامی توصیه کرد.

ارسال بیش از 520 مقاله به دبیرخانه همایش مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی

دبیر همایش علمی پژوهشی مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی در مراسم افتتاحیه این همایش، گفت: کمیته امداد سهم قابل توجهی در ارتباط با نیازمندان دارد که در این خصوص از فرهنگ غنی اهل البیت (ع) بهره گرفته شده است.

علی‌اصغر حاجی‌نقی، در آیین افتتاحیه این همایش که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: کمیته امداد به سهم خود ارتباط گسترده‌ای با اقشار ضعیف و خیران دارد و این ارتباط گسترده ما را بر آن می‌دارد که با توجه به فرهنگ غنی اهل البیت (ع)بتوانیم راهکارها و مدل‌های علمی منطبق بر فرهنگ اهل بیت برای رفع مشکلات موجود پیدا کنیم.

وی با اشاره به ارسال بیش از 520 مقاله به دبیرخانه همایش مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی تصریح کرد: این امر می‌تواند به رفع مشکلات موجود کمک کند.

همایش علمی پژوهشی مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی از سری برنامه های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 12 و 13 شهریور ماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

جشنواره امام رضا(ع) فرصتی برای نمایش توانمندی‌های کودکان و نوجوانان کشور است/

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور در آئین اختتامیه جشنواره‌های رضوی کانون تاکید کرد: جشنواره امام رضا(ع) عرصه مناسبی برای ظهور و بروز و نمایش توانمندی‌های هنری و ادبی کودکان و نوجوانان به افکار عمومی است.

علیرضاحاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از قالب‌های متنوع ادبی و هنری و ورود به عرصه‌های نوین ارایه پیام در فعالیت‌ها و برنامه‌ها، مبنای ورود به این‌گونه جشنواره‌هاست و مراکز فرهنگی و هنری کانون باید به عنوان محلی برای فرایند اصلی برگزاری جشنواره‌ها در نظر گرفته شود و با فعالیت‌های کتابخانه‌ای ما هماهنگ باشند.

مدیرعامل کانون افزود: جشنواره امام رضا(ع)، که امروز مرکزیت بحث ماست، یکی از نمادسازی‌های ما در جهت ارایه اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های‌مان در خصوص دست‌یابی به روش‌های تربیتی ماست.

به گفته این مقام مسوول، توجه به این روش تربیتی که خداوند ما را به سوی آن هدایت کرده که محبت بهترین روش برای ورود به حوزه‌های تربیتی کودک و نوجوان است ضروری است و ما باید در برنامه های مذهبی کانون و در خلق آثار ادبی و هنری مذهبی به این موضوع توجه کنیم. البته ما معتقدیم بصیرت زاییده تفکر است و احساساتی مورد نظرمان است که بن مایه آن آگاهی باشد.

رئیس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام رضا(ع) افزود: جهان امروز، برهه‌ای سرنوشت‌ساز از تاریخ بشریت است. در حقیقت جوامع انسانی در حال باز تعریف هویت خود برای ورود به فصل نوینی از حیات انسانی هستند. این باز تعریف حاصل تحولات شگرفی است که چهره جهان و زندگی انسان را در 50 سال اخیر بارها دگرگون کرده است.

حاجیان‌زاده معتقد است: نسل آینده بشری یعنی کودکان و نوجوانان امروز در شرایطی در حال بالندگی هستند که جهان عرصه‌ی ارایه نگرش‌ها و عقاید متعدد و همچنین لبریز از فرصت‌ها ، تهدیدها و چالش‌هاست.

مدیرعامل کانون در عین حال گفت: امروز فرصتی گرانبها برای رهبری فکری جهان فردا در اختیار ماست.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز ما به عنوان کشور و ملتی که تفکر شیعه را در جهان نمایندگی می کند باید وظیفه تربیت نسل آینده را به عهده بگیریم.

رئیس کارگروه کودک و نوجوان جشنواره امام رضا(ع) همچنین اضافه کرد: اما این که ما در برنامه‌های تربیتی و ارایه این تعالیم مذهبی به کودکان و نوجوانان کدام روش را برگزینیم جای بحث دارد. اصولا دو نگرش در این خصوص وجود دارد نخست نگرش فلسفی و استدلالی است. به این معنا که ما برای تعلیم و تبلیغ مفاهیم مذهبی کودکانمان شیوه‌های استدلالی و چیستی را به کار بریم و به اقامه دلیل و برهان بپردازیم. و نگرش دیگر، که به دیدگاه عرفانی ما نزدیک است و مبتنی بر روانشناسی تبلیغ است، این که باید به تجربه‌های دینی توجه کنیم و در جهت گسترش و بسط این دیدگاه حرکت کنیم. که تجربه‌های دینی با زندگی انسان سازگار است یعنی گسترش این باور که احساس مذهبی ریشه در نهاد انسان دارد و احساس دینداری ما با احساس‌های شخصی و دنیوی ما در یک جهت حرکت می‌کند و تعارضی در آن نیست.

وی یادآور شد: این نگرش که پرورش فطرت انسانی است و ریشه آن، وجود باور در فهم مذهب است بسیار مهم است و می‌تواند ما را در جهت ارتقا شخصیت مذهبی کودکان کمک کند.

حاجیان‌زاده اظهار امیدواری کرد که وجود مبارک امام رضا(ع) و عنایت آن حضرت به ارادتمندان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت، گام‌های ما را در این مسیر مستحکم تر کند و هرسال شاهد گسترش بیشتر و تاثیر افزون تر این فعالیت ها در جامعه کودک و نوجوان کشور باشیم.

برگزیدگان رضوی معرفی شدند

بر همین اساس برگزیدگان کودک و نوجوان جشنواره رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسمی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم از صاحبان 12 اثر که از سوی داوران موفق به کسب رتبه‌ی اول شده بودند با اهدای جوایزی شامل: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، نشان ویژه رضوی و کمک‌هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس قدردانی شد.

51 هزار شرکت کننده و 43 هزار اثر تولیدی

بر اساس این گزارش محسن فضلی دبیر کارگروه کودک و نوجوان جشنواره ملی رضوی در این مراسم گفت: از سال 1389 کانون جشنواره کودک و نوجوان رضوی را با هدف پیوند معارف اسلامی و فرهنگ رضوی و گسترش این فرهنگ بین جوانان و کودکان برگزار کرده است.

فضلی یادآور شد: جشنواره رضوی در سال 1389 با 2 موضوع قصه‌گویی و نشریه‌نگاری رضوی در کانون آغاز به کار کرد و ابتدا با شور و اشتیاق فراوان برگزار شد و مورد استقبال آحاد کانونی قرار گرفت و در سال دوم یعنی سال 1390 نیز به 8 جشنواره و در سال 91 به 16 جشنواره رضوی ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: با افزوده شدن جشنواره‌ها کیفیت این جشنواره افت کرد در نتیجه تصمیم بر آن شد که جشنواره به پایه اصلی یعنی یک جشنواره با 8 موضوع برسد و این اجبار از کتاب‌خانه‌های کانون برداشته شد تا روند کار آرام و با کیفیت انجام شود.

فضلی گفت: بازنگری در این جشنواره با تغییر تیم مدیریتی در کانون مصادف شد و این شائبه را ایجاد کرد که این ویرایش، ناشی از نگاه جدید مدیریتی در کانون است در صورتی که این تغییر براساس یک کار پژوهشی و جامعه آماری مناسب در بین مربیان مراکز و مسوولان کانون انجام گرفت.

وی ادامه داد: شیوه برگزاری جشنواره را تا جایی که مقدور بود اصلاح کردیم و روند کار را بررسی کرده تا به کیفیت و منش کار لطمه‌ای نزند.

فضلی تصریح کرد: در فعالیت‌های کانون آمار مهم نیست بلکه عملکردها و کیفیت کار برای ما مهم است. در سال 93 این جشنواره 51 هزار شرکت‌کننده داشت و 43 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

انتهای پیام

کد N484709

وبگردی