آفتاب

کمک ناتو به اوکراین / برنامه ریزی غربی ها برای تحریم بیشتر روسیه

کمک ناتو به اوکراین / برنامه ریزی غربی ها برای تحریم بیشتر روسیه

لندن - ایرنا - منابع دولتی انگلیس شامگاه پنجشنبه از تصمیم غربی های حاضر در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) در ولز ، برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه خبر دادند.

به گزارش ایرنا، شبکه های خبری انگلیس به نقل از این منابع گزارش دادند که قرار است در دومین روز از نشست سران ناتو در ولز، این اقدامات تنبیهی جدید علیه روسیه به دلیل مداخلاتش در اوکراین، نهایی و جمع بندی شود.

براساس این گزارش ها، آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا درصدد هستند در یک حرکت مشترک، تحریم های اقتصادی جدیدی علیه روسیه اعمال کنند.

این گزارش ها حاکی است که این تحریم ها شامل ممنوعیت مسافرت به اتحادیه اروپا و امریکا برای برخی از مقامات روسیه و نیز ایجاد محدودیت در حوزه انرژی این کشور خواهد بود.

گزارش های یادشده، مکمل سخنان «بن رودز»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه نشست سران ناتو در ولز است که گفته بود: اگر ˈروسیه به سطح مداخلاتش بیفزاید ، ما نیز به فشارهایمان خواهیم افزود.ˈ

ˈدیوید کامرونˈنخست وزیر انگلیس نیز عصر پنجشنبه در نشست افتتاحیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در ولز ، دو تهدید مهم پیش روی ناتو را دخالت های روسیه در اوکراین و شدت یافتن تهدیدات افراط گرایی مذهبی در عراق و سوریه برشمرده بود.

درهمین حال، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شامگاه پنجشنبه در پایان نشست کمیسیون اوکراین - ناتو در ولز، در کنفرانس مشترک خبری با ˈویکتور پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین گفت: کی یف با هدف انجام اصلاحات نظامی یک کمک 15 میلیون یورویی از این اتحادیه نظامی دریافت خواهد کرد.

ˈآندرس فوگ راسموسنˈ افزود: اوکراین علاوه بر این، کمک های دیگری را در چارچوب توافق های دوجانبه از کشورهای مختلف عضو ناتو دریافت می کند.

گفته می شود ناتو و اوکراین به منظور تأمین مالی اصلاح و نوسازی نیروهای مسلح اوکراین، چهار صندوق اعتباری تشکیل داده اند.

آندرس فوگ راسموسن همچنین دراین نشست خبری عنوان کرد روسیه نه تنها یک گام در جهت صلح برنداشته بلکه به جای کاهش شدت بحران تنها این بحران را عمیق تر کرده است .

دبیرکل ناتو اضافه کرد: آنچه که در شرق اوکراین روی داده است اثرات جدی بر امنیت و ثبات سراسر منطقه اروپا و آمریکا خواهد داشت.

وی با اشاره به حمایت اعضای ناتو از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، تصریح کرد: روسیه باید نیروهایش را از مرزهای اوکراین دور کرده و از حمایت جدایی طلبان در اوکراین دست بردارد.

دبیرکل ناتو عنوان کرد: ما از روسیه می خواهیم از الحاق غیرقانونی و غیرمشروع کریمه دست بکشد چرا که این الحاق را به رسمیت نخواهیم شناخت.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آستانه گشایش نشست سران این اتحاد نظامی در ولز نیز با اشاره به بحران اوکراین گفته بود ما شاهد شواهدی دال بر دخالت روسیه در بی ثبات کردن مناطق شرق اوکراین هستیم.

وی با استقبال از هر گونه تلاش برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران اوکراین، خواستار پایان مداخلات روسیه در شرق این کشور از جمله حمایت از جدایی طلبان اوکراینی شد.

دبیرکل ناتو گفت: از روسیه می خواهیم نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب ببرد، انتقال تسلیحات و نیروی های مسلح را به داخل اوکراین و حمایت از شبه نظامیان مسلح در اوکراین متوقف کند و در فرایند سیاسی برای حل این مسئله مشارکت نماید. این تلاشی حقیقی و صادقانه برای فراهم کردن راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران خواهد بود.

علاوه بر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، 180 میهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست سران ناتو در ولز حضور دارند.

دراین نشست دو روزه قرار است درباره اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و چگونگی تعامل آن با بحران های عراق و اوکراین و نیز خروج نیروهای این سازمان از افغانستان بحث و گفت وگو شود.

این اولین نشست سران اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بریتانیا، از زمان برگزاری آن در سال 1990میلادی در لندن و درست در پایان جنگ سرد بشمار می آید.

نشست سران عضو ناتو در قلعه تاریخی ˈمدویلˈ در ˈکاردیفˈ مرکز ولز و نیز در شهر ˈنیوپورتˈ در 19 کیلومتری شمال شرقی کاردیف برگزار شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادی متشکل از 28 کشور از آمریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در 4 آوریل 1949 بین 10 کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده آمریکا در واشنگتن تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک است.

اروپام ** 1** 1552 ** 1551
کد N484562

وبگردی