آفتاب

روسای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه راههای همکاری را بررسی می کنند

روسای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه راههای همکاری را بررسی می کنند

آنکارا - ایرنا - ˈغلامحسین شافعیˈ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران و ˈرفعت حصارجیکلی اوغلوˈ رییس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه در حاشیه نشست ˈاتاق صنعت و بازرگانی اکوˈ (ECO CCI) در ˈکراچیˈ پاکستان، فرآیند همکاریهای بخش های خصوصی دو کشور را بررسی می کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مشاور مطبوعاتی اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه در گفت و گو با ایرنا در آنکارا گفت: حصارجیکلی اوغلو در راس هیاتی در نشست کراچی شرکت کرده است.

ˈعظمی اوزگورˈ افزود: سران اتاقهای اکو امروز و در آخرین روز نشست کراچی جلسه خواهند داشت و دیدار حصارجیکلی اوغلو و شافعی نیز قرار است پس از این نشست صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه قرار است هیاتی متشکل از وزرای توسعه، بازرگانی و گمرکات و راه و ترابری و ارتباطات ترکیه و حصارجیکلی اوغلو به زودی عازم ایران شود، گفت: نشست کراچی فرصتی است تا نمایندگان بخش های خصوصی دو کشور پیش از این سفر مهم، فرآیند همکاریهای بخش های خصوصی و مشکلات موجود بر سر راه توسعه همکاریها در این بخش را بررسی کنند.

سیزدهمین نشست مجمع عمومی، نوزدهمین نشست کمیته اجرایی و مجموعه نشست های کمیته های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، دو تا چهارم سپتامبر 2014 میلادی برابر با 11 تا 13 شهریور در شهر کراچی پاکستان برگزار شد.

این نشست به مدت سه روز با شرکت روسای اتاقهای بازرگانی ایران، ترکیه و پاکستان و دیگر کشورهای عضو برگزار شده است.

اوزگور گفت: در نشست کراچی برگزاری ˈکارگاه داوری تجاریˈ، اجرای طرح رتبه بندی شرکت های تجاری برتر در کشورهای عضو اکو، اجرایی شدن موافقتنامه گسترش و حمایت از سرمایه گذاری (APPI) و لزوم حمایت بانک توسعه و تجارت اکو از طرح های سرمایه گذاری مشترک مورد تبادل نظر قرار گرفته است .

وی اضافه کرد: برگزاری سومین نشست هماهنگی ˈگردشگری سلامت اکوˈ و دستاوردهای اولین کنفرانس گردشگری که در شهر ˈرامسرˈ برگزار شد، برگزاری مجمع مؤسسات پولی و مالی خصوصی و دولتی کشورهای عضو اکو با همکاری بانک توسعه تجارت این سازمان، بررسی دستاوردهای هشتمین اجلاس گروه کاری بلندپایه آخرین تحولات در فرآیند اجرایی قطار باری اسلام آباد - تهران - استانبول و برگزاری کارگاه توانمندی های بانوان کارآفرین اکو از دیگر موضوعات مورد بحث در دستور کار نشست کراچی بود.

در نشست مجمع عمومی اکو قرار است ریاست اتاق این سازمان از ایران به پاکستان محول شود. اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه از سال 2007 تا 2010 میلادی ریاست دوره ای این اتاق را بر عهده داشت که در سال 2010 میلادی اتاق ایران ریاست دوره ای آن را عهده دار شده بود.

سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به عنوان موسس اکو، موسس اتاق بازرگانی این سازمان نیز هستند.

علاوه بر ایران، ترکیه و پاکستان، کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز در این این اتاق عضویت دارند.

خاورم/2011**1651
کد N483771

وبگردی