آفتاب
مشاور وزیر کشور خبر داد:

دعوت از نخبگان اجتماعی برای برنامه ریزی در حل معضلات جامعه

دعوت از نخبگان اجتماعی برای برنامه ریزی در حل معضلات جامعه

گناباد - ایرنا - مشاور وزیر کشور با تاکید بر نگاه جدی به امور اجتماعی در تدوین برنامه ششم توسعه گفت: یک گروه 130 نفره از نخبگان اجتماعی برای حل معضلات و برنامه ریزی اجتماعی گرد هم جمع شده اند.

به گزارش ایرنا، ˈرضا محبوبیˈ روز پنج شنبه در دومین روز کنفرانس مددکاری اجتماعی در گناباد افزود: مسایل اجتماعی جامعه امروز نخبگان اجتماعی را درگیر کرده است و آنان برنامه ها و سیاست هایی را برای رفع این مشکلات پیشنهاد کرده اند.

وی با تاکید بر استفاده از نظر نخبگان اجتماعی برای حل معضلات جامعه اظهار داشت: در دولت یازدهم بین دولت و نخبگان آشتی صورت گرفت و یک گروه 130 نفره درگیر برنامه ریزی اجتماعی شده اند.

محبوبی افزود: باید از جمع نخبگان اجتماعی سیاست ها و احکام پیشنهادی را استخراج کرد زیرا خروجی هم اندیشی به غنای سیاست های اجتماعی و فرهنگی کمک کند.

وی گفت: نخبگان جامعه باید بدون ترس فریاد بزنند که چه کسی باید به این وضعیت فرهنگی اجتماعی پاسخ دهد.

مشاور وزیر کشور با انتقاد نسبت به استفاده نکردن از نظر نخبگان اجتماعی در سیاست گذاری ها افزود: اگر مسایل اجتماعی مهم هستند، چرا در سیاست گذاری دو خط درباره سیاست های معطوف به اجتماع نمی بینیم و یا چرا نخبگان اجتماعی در بین کسانی که سیاست ها را تدوین می کنند، قرار ندارند.

وی در خصوص دستاورد سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران نیز گفت: انتظار بجا و بر حق این است که خروجی این همایش در برنامه ششم توسعه به صورت یک فصل مستقل در خصوص توسعه امور اجتماعی آورده شود.

محبوبی با تاکید بر این که نتیجه این کنفرانس نباید فقط به امور بیمه و تامین اجتماعی تقلیل یابد، گفت: سرمایه اجتماعی، حمایت اجتماعی و امنیت اجتماعی باید به عنوان شاخص های عینی در سیاست گذاری ها مطرح شوند.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: هر سال پنج میلیون پرونده وارد سیستم قضایی شود که اگر در هر پرونده دو نفر درگیر باشند، حجم عظیمی از جامعه دچار مشکلات روحی روانی هستند که این مساله ضرورت توجه به مسایل اجتماعی را می طلبد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه موضوعات مبهم، محوری، ساختاری، توجه به مناطق خاص و توجه به اقشار خاص باید مد نظر قرار گیرند.



* نگاه امنیتی و سیاسی به حوزه اجتماعی برداشته شود

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در این همایش گفت: در قالب برنامه های پیشین توسعه مسایل حوزه اجتماعی بطور جدی بیان نشده اند.

ˈسیدحسن موسوی چلکˈ افزود: باید نگاه سیاسی و امنیتی از حوزه اجتماعی برداشته شده و امور اجتماعی در برنامه ششم توسعه، سیاسی دیده نشود.

وی خاطر نشان کرد: بهره برداری سیاسی از موضوعات اجتماعی ظلمی است که در طول سال ها انبار شده است.

موسوی چلک گفت: با توجه به وضعیت اجتماعی موجود، اگر در برنامه ششم توسعه به حوزه مسایل اجتماعی توجه نشود باید همانند برنامه پنجم توسعه، عطای این برنامه را به لقایش بخشید.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان این که در چند سال اخیر حوزه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: امروز به بهانه سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی با موضوعی که تاکنون در کشور به آن غفلت شده یعنی امور اجتماعی گرد هم آمده ایم و باید در تدوین برنامه ششم توسعه کشور فعالانه شرکت کنیم.

موسوی چلک ادامه داد: تاریخ اجتماعی ایران مرهون تدبیر اندیشمندان مددکار اجتماعی است.

وی افزود: در برنامه های توسعه گذشته قوانین تدوین ولی در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه شدند و بنابراین باید تلاش شود که برنامه ششم توسعه با حضور دست اندارکاران حوزه مسایل اجتماعی پیشنهاد و تدوین شود.

سومین کنفرانس مدد کاری اجتماعی ایران با محور تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه اجتماعی به همت دانشگاه آزاد اسلامی، شورای اجتماعی کشور، سازمان بهزیستی، استانداری خراسان رضوی و همکاری 16 نهاد، سازمان و ارگان کشوری از 12 شهریور در گناباد آغاز به کار کرده است و امروز پایان می یابد.

در این همایش 800 نفر از صاحب نظران، اساتید و دانشجویان مرتبط با حوزه مسایل اجتماعی حضور یافته اند.

مرکز شهرستان 80 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

514/660/ 2025
کد N483761

وبگردی