آفتاب

دیدار دبیر کل ایرانی ˈدی 8ˈ با معاون نخست وزیر مالزی

دیدار دبیر کل ایرانی ˈدی 8ˈ با معاون نخست وزیر مالزی

کوالالامپور– ایرنا – ˈسیدعلی محمد موسویˈ دبیر کل ایرانی سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی (دی هشت) در پوتراجابا با ˈمحی الدین یاسینˈ معاون نخست وزیر مالزی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا، موسوی که برای سفری دو روزه رسمی به مالزی سفر کرده است شب گذشته با معاون نخست وزیر مالزی دیدار و بر نقش کشورهای عضو دیهشت در توسعه اهداف اقتصادی این کشورها تاکید کرد.

موسوی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال گذشته میلادی به مدت چهار سال به عنوان دبیر کل جدید، ریاست دبیرخانه سازمان هشت کشور اسلامی را بر عهده گرفت.

وی که برای نخستین بار در سمت دبیر کل سازمان دی هشت به مالزی سفر کرده است روز چهارشنبه در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو این گروه در مالزی شرکت کرد و در خصوص مسائل مربوط به سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی گفتگو کرد.

ˈمحی الدین یاسینˈ معاون نخست وزیر مالزی براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) در دیدار با موسوی که در پوتراجایا انجام شد، اظهار امیدواری کرد این دیدار به تقویت همکاری مالزی و کشورهای دی هشت و نتایج عملی در تقویت روابط بین اعضا منجر شود.

وی تاکید کرد که مالزی متعهد به همکاری بین اعضای دی هشت است و همچنان بر مسئولیت خود در توسعه اقتصادی اجتماعی کشورهای عضو ادامه می دهد.

معاون نخست وزیر مالزی با تاکید بر اهمیت صنایع کوچک، گفت که دولت مالزی از هر تلاش برای همکاری بین صنایع کوچک کشورهای عضو دی هشت استقبال می کند.

دبیر کل ایرانی سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی قرار است در سفر دو روزه رسمی خود به مالزی با وزیران و یا معاونین وزارتخانه های گردشگری، تجارت، کشاورزی و انرژی که به نحوی با فعالیت های دی هشت مرتبط هستند، دیدار و گفتگو کند.

ایده تشکیل سازمان دی هشت به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالـزی، مصر و نیجریه برای نخستین بار از سوی ˈنجم الدین اربکانˈ رهبر فقید حزب اسلام گرای ˈرفاهˈ و نخست وزیر وقت ترکیه با هدف تقویت همکاری های اقتصادی بین این کشورها در جریان کنفرانسی تحت عنوان ˈهمکاری برای توسعهˈ در سال 1996 مطرح و با استقبال مواجه شد.

دی هشت رسما از سال 1376 خورشیدی با برگزاری نخستین اجلاس سران در استانبول آغاز به کار کرد.

هشتمین نشست سران دی هشت سال 2012 میلادی در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد و در نهمین نشست سران در استانبول، پاکستان ریاست دوره ای دی هشت را به ترکیه تحویل خواهد داد.

نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای اسلامی در حال رشد (دی هشت) اواخر پاییز امسال در استانبول برگزار می شود.

آساق**241**1611
کد N483529

وبگردی