آفتاب

توضیحات سیداحمد خاتمی درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان

توضیحات سیداحمد خاتمی درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان

تسنیم نوشت:

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی خبرگان طرحی مطرح کرده بودند که دو فوریت آن تصویب نشد و این طرح اینگونه بود که چون یک سال از خبرگان باقی می‌ماند، نمی‌ارزد که ما انتخابات را تجدید کنیم.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در حاشیه شانزدهمین اجلاس خبرگان در خصوص جنایات آمریکا اظهار داشت: باید بشریت به این واقعیت رسیده باشد که اسرائیل باید از صحنه روزگار محور شود. آنگونه که امام راحل و عظیم الشأن فرمودند دیدیم که در عرصه جنگ آنها پایبند به هیچ یک از قوانین انسانی نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین دنیا با یک رژیم وحشی مواجه است که خطری برای امنیت بشریت محسوب می‌شود و چهره آمریکا نیز برای کسانی که هنوز باور نداشتند که شعار دموکراسی شعار حقوق بشر و همه آنها ابزار دست آنها است ولی معتقد به اینگونه شعارها نیستند و فقط از آن استفاده ابزاری می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در خصوص جنگ غزه گفت: آمریکا در قصه هفت هفته غزه نشان داد که به بدیهی ترین اصول حقوق بشر نیز پای‌بند نیست.

آیت‌الله خاتمی در خصوص عدم حضور رئیس خبرگان رهبری در این اجلاس گفت: رئیس خبرگان رهبری به علت کسالت در این اجلاس حضور نداشتند اما نایب رئیس اول به خوبی مجلس را اداره کرد.

وی در خصوص محورهای مطرح شده در شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری گفت: محورهای مطرح شده در خصوص مسائل فرهنگی و سیاسی و مطالباتی بود که در حقیقت موکلان رهبر از زبان وکلا در خبرگان داشتند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در خصوص خواسته خبرگان از دولت گفت: مهمترین خواسته خبرگان رهبری عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری است بخصوص 15 توصیه ای که ایشان در دیدار با هیئت دولت داشتند و دیدیم که آقای روحانی به اجرایی کردن این رهنمودها سفارش کرد.

آیت‌الله خاتمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا در این اجلاس صحبتی در مورد انتخابات هیئت رئیسه نشده است یادآور شد: انتخاب هیئت رئیسه دوساله است و اسفند ماه به پایان می‌رسد البته طرحی مطرح کرده بودند که دو فوریت آن تصویب نشد و این طرح اینگونه بود که چون یک سال از خبرگان باقی می‌ماند، نمی‌ارزد که ما انتخابات را تجدید کنیم. بنابراین دو فوریت این موضوع تصویب نشد.

وی ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود نیازی به تجدید انتخابات خبرگان رهبری تا پایان دوره چهارم که اسفند 93 است وجود ندارد، ولی اگر تصویب نشود اسفند امسال انتخابات هیئت رئیسه خبرگان و کمیسیون‌ها تجدید می‌شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری درپاسخ به این پرسش که این طرح کی مطرح می شود، افزود: این طرح اگر در اجلاس آینده ارسال شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله خاتمی در خصوص گذاشتن شرط سنی برای انتخابات هیئت رئیسه خبرگان گفت: در آیین نامه در این خصوص چیزی نیامده است ولی کارایی اصل است و سن ملاک نیست و ‌آنچه ملاک محسوب می‌شود کارایی است. بنابراین آنچه گفته شده توان انجام وظیفه است. چه بسا کسانی هستند که در خبرگان بیش از 90 سال سن دارند، ولی فعال هستند و در اجلاس شرکت می‌کنند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه احتمال اجرایی شدن این طرح به چه میزان است، یادآور شد: من چیزی در این رابطه در خبرگان و شورای نگهبان نشنیده‌ام.

 

23503

کد N483411

وبگردی