آفتاب

قانون جدید مجازات اسلامی به کمک محکوم به قصاص آمد

قانون جدید مجازات اسلامی به کمک محکوم به قصاص آمد

یک وکیل دادگستری از نجات موکلش که به قصاص محکوم شده بود، خبر داد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در سال 85 در یکی از شهرستان‌های استان یزد قتلی اتفاق می‌افتد. در این پرونده محکوم به قصاص (حسن) مطلع می‌شود که یکی از دوستانش با خواهرش ارتباط نامشروع برقرار کرده است.

وی ادامه داد: یک روز که متوجه می‌شود قرار است دوستش به خانه‌ آنها بیاید وی را تعقیب می‌کند. دوست وی پس از این که متوجه تعقیب می‌شود مبادرت به فرار می‌کند که در نهایت حسن او را پیدا کرده و با چاقو ضرباتی به پای وی وارد می‌کند که یکی از این ضربات به ران او اصابت کرده و باعث قتل وی می‌شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: ابتدا دادگاه استان یزد حسن را با این استدلال که قصد کشتن دوستش را نداشته و این عمل نوعا نمی‌توانسته کشنده باشد، قتل را شبه عمد تشخیص داده و رای بر قصاص صادر نمی‌کند.

خرمشاهی افزود: به دنبال اعتراض اولیای دم، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان عالی کشور قتل را از مصادیق عمدی تشخیص داد و استدلال می‌کند که چاقو آلت قتاله و عمل با آن کشنده است. در این مرحله دادگاه کیفری استان یزد حکم قصاص حسن را صادر و دیوان عالی کشور نیز آن را تایید می‌کند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: پرونده به اجرای احکام ارجاع می‌شود و حسن در نوبت اجرای قصاص قرار می‌گیرد، اما پس از تصویب قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال 92 دادیار اجرای احکام کیفری استان یزد با توجه به ماده 10 قانون جدید مجازات اسلامی و بندهایی از مواد این قانون نامه‌ای خطاب به دادستان می‌نویسد و اعلام می‌کند که قانون جدید شامل حال حسن می‌شود و حکم قابلیت اجرا ندارد.

خرمشاهی گفت: در این مرحله دادستان اعلام می‌کند که قانون جدید مناسب با شرایط حسن است و پرونده به شعبه 2 دادگاه تجدید نظر استان یزد ارسال می شود.

وی بیان کرد: در دفاعیاتی که در دادگاه داشتیم اعلام کردیم که اگرچه حسن با چاقو ضرباتی را به پای مقتول وارد کرده اما بر اساس ماده 10 قانون جدید مجازات اسلامی به دلیل این که اطلاع نداشت کاری که انجام می‌دهد عرفا کشنده است، قتل غیرعمد محسوب می‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: مطابق قانون جدید قتل غیرعمد تشخیص داده شد و قضات شعبه 2 دادگاه کیفری استان یزد پس از دفاعیات حکم به شبه‌عمدی بودن قتل از سوی حسن می‌دهند.

انتهای پیام

کد N482874

وبگردی