آفتاب
خبرگزاری ˈکرونوس ˈایتالیا:

وزیرخارجه خستگی ناپذیرایران با تدبیر و دوراندیشی به دنبال لغو تحریم ها است

وزیرخارجه خستگی ناپذیرایران با تدبیر و دوراندیشی به دنبال لغو تحریم ها است

رم - ایرنا - خبرگزاری ˈکرونوسˈ ایتالیا با اشاره به سفر روز چهارشنبه ظریف به رم نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه خستگی ناپذیر ایران با تدبیر و دور اندیشی و با هدف لغو تحریم ها و کسب توافقی جامع با بهترین شرایط ممکن برای کشورش ،به فعالیت های دیپلماتیک ادامه می دهد.

خبرگزاری ˈکرونوسˈ ایتالیا می نویسد: گشایش های حسن روحانی رییس جمهور معتدل ایران و محمد جواد ظریف وزیر خارجه خستگی ناپذیری که بدون توقف و با هنر و صبر و با هدف رسیدن به لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی و توافقی جامع با بهترین شرایط ممکن برای ایران باعث شده است، تا جامعه بین المللی با اعتماد به دور بعدی مذاکرات هسته ای نگاه کند.

کرونوس می افزاید: ظریف که در روزهای اخیر به آنکارا، مسکو، بروکسل و لوکزامبورگ سفر کرده است روز چهارشنبه وارد رم شد. محور گفت و گوها در باره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات با گروه تماس 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) است که تا روز 24 نوامبر آینده مهلت دارد.

با توجه به اینکه ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا به تازگی به عنوان مسوول جدید سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا انتخاب شده است و به عنوان نماینده گروه 1+5 درمیز مذاکرات با ایران نیز خواهد نشست، سفر ظریف به رم تعیین کننده است.

این دومین سفر رییس دیپلماسی تهران به رم پس از ماه نوامبر گذشته محسوب می شود، زمانی که ˈاما بونینوˈ وزیر خارجه ایتالیا بود. بونینو نیز که تصمیم به گشایش کانال گفت و گوی جدی و محتاطانه درخصوص بحران های منطقه با تهران گرفته بود، در ماه دسامبر گذشته به تهران سفر کرد.

از سفر تاریخی بونینو به تهران که نخستین سفر یک وزیر خارجه اروپایی به ایران پس از انتخاب رییس جمهور جدید محسوب می شود، تا انتخاب موگرینی به عنوان وزیر خارجه ایتالیا ، ارتباطات میان دوکشور با توجه به بحران های اخیر در منطقه از سوریه تا نوار غزه و پیشروی های داعش افزایش یافت.

روز 12 ژوئن گذشته موگرینی با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین ظریف در رم دیدار کرد و روز 27 جولای موگرینی و ظریف در تماسی تلفنی در باره اوضاع غزه صحبت کردند.

کرونوس نوشت: در طی این تماس تلفنی دو وزیر خارجه در باره لزوم فعالیت برای راه حل همه جانبه جنگ و بهبود شرایط زندگی در کرانه باختری رود اردن و غزه تاکید کردند و سپس روز 12 اوت نیز بحران عراق محور تماس تلفنی میان دو وزیر شد.

اروپام*5*461**5981
کد N482558

وبگردی