آفتاب

اتحادیه اروپا خواستار بازیابی ثبات در لسوتو شد

اتحادیه اروپا خواستار بازیابی ثبات در لسوتو شد

اتحادیه اروپا از تمام گروه‌ها خواست تا در جهت بازیابی امنیت و ثبات سیاسی در لسوتو تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در بیانیه شاخه همکاری‌های خارجی اتحادیه اروپا، آمده است: ما از تلاش‌های انجمن توسعه آفریقای جنوبی در همکاری‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی به ریاست رییس‌جمهور جاکوب زوما در جهت دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز و سیاسی برای حل بحران لسوتو تقدیر می‌کنیم.

هفته گذشته، ارتش لسوتو به منزل تام تابانه، نخست‌وزیر این کشور حمله کرد و طی یک کودتای احتمالی مراکز سیاسی و مرکز پلیس در پایتخت را به تصرف خود درآورد.

ارتش هم‌چنین به اقامتگاه تابانه که ساعاتی پیش از کودتا به آفریقای جنوبی گریخت، یورش برد.

ارتش لسوتو با رد اقدام به کودتا ادعا می‌کند، پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر قصد مأموران پلیس برای انتقال سلاح و مهمات به محلی متعلق به تابانه دست به اقدام زده است.

دولت آفریقای جنوبی بیش از دو ماه است که در تلاش برای ایجاد توافق صلح در لسوتو است.

در پی ناآرامی‌های سیاسی آغاز شده از روز شنبه، کشورهای عضو بلوک منطقه‌ای انجمن توسعه جنوب آفریقا سریعاً به منظور دستیبابی به یک راه‌حل سیاسی برای این بحران جلسه تشکیل دادند.

جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی و رییس این انجمن روز یکشنبه نشستی تشکیل داد که وزرای خارجه زیمبابوه و نامیبیا و هیات نماینده دولت ائتلافی لسوتو شامل تابانه و سایر رهبران سیاسی در آن شرکت کردند.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، آمده است که رهبران دولت ائتلافی لسوتو بر سر یک برنامه و با زمان‌بندی مشخص برای از بین بردن موانع تشکیل پارلمان، توافق کردند.

اتحادیه اروپا نیز از تمام گروه‌ها خواست تا به تعهداتشان احترام گذاشته و با هم در جهت بازیابی امنیت و ثبات سیاسی در این کشور همکاری کنند. این اتحادیه هم‌چنین از برنامه‌ریزی مشخص شده و زمان مشخص بازگشایی پارلمان در 19 سپتامبر استقبال کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود آروده است: حمایت از دموکراسی چند حزبی لسوتو برای پیشرفت و توسعه این کشور و هم چنین برای تمام منطقه لازم است.

لسوتو کشوری محصور در کشور آفریقای جنوبی است.

انتهای پیام

کد N482466

وبگردی