آفتاب
مداحی مطرح کرد:

رشد متوسط اقتصادی ایران طی 20 سال 7 درصد/ اقتصادی دولتی تعادل ندارد

رشد متوسط اقتصادی ایران طی 20 سال 7 درصد/ اقتصادی دولتی تعادل ندارد

اراک – خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون چشم انداز و امورنخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از صادرات نفتی ایران گفت: نزدیک به 20 سال است نقدینگی ما در کشور تنها 20 درصد می چرخد و رشد متوسط اقتصادی بالای هفت تا هشت درصد نداریم چون اقتصاد دولتی بیشتر از این توان ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم مداحی صبح چهارشنبه با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی تخصصی اقتصادد مقاومتی استان مرکزی با بیان این که جهاندانی، جهانداری و جهان آرایی سه ویژگی زندگی است، گفت: اگر توانستیم در این سه جنبه موفق باشیم می توانیم به عنوان یک قدرت برتر در دنیا خودنمایی کنیم.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امورنخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مدیران نباید صرفا خود را درگیر مشکلات موجود کرده و از برنامه ریزی برای آینده غفلت کنند افزود: جامعه مدیریت ایران باید باید مدیرانی باشند که با حرکت به سمت شکل گیری تمدن واقعی ایران، کشور را تبدیل به قدرتی در آسیای جنوب غربی کرده و این اصل نیازمند حرکت مدیران در مسیر آینده نگری، آینده پژوهشی است.

مداحی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران دارای دو بال جامعه و سیاست است، گفت: اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست محقق شده و  استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بیانگر این مهم است.

وی یادآور شد: استقلال، دموکراسی، مردم سالاری دینی، تثبیت ساختار حکومت،  تبدیل به قدرت اول منطقه و یکی از 10 قدرت اول دنیا، تاثیر بر مرزهای رسمی کشور بعد از 500 سال، و حاکمیت امنیت و آرامش داخل از موفقیتهای حاصله در حوزه سیاستهاست این در حالیست که در بخش جامعه سازی نیازمند حرکت در مسیر رشد اقتصادی کشور در دنیا هستیم.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مولفه پیشرفت ملت ها و جوامع، همگرایی، توجه به چشم انداز و آینده نگری است گفت: اقتصاد مقاومتی مدیران آینده پژوه و فرصت محور می خواهد و در این اقتصاد مدیر از مشکلات فرصت می سازد.

اقتصاد مقاومتی اکسیر همگرایی است

مداحی با بیان این که اقتصاد مقاومتی اکسیر همگرایی است گفت: این اقتصاد بر آینده تاکید دارد و معتقد است جامعه متحد می تواند راه پیشرفت و تعالی را بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان این که برنامه چشم انداز مثل چتری مابقی سیاستهای ابلاغی را در بر می گیرد، گفت: کشور ایران با اختصاص یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر تنها یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده و تنها کشور متصل کننده دو لایه انرژی جهان به یکدیگر است.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امورنخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ذخیره نفتی ایران تا 88 سال دیگر گفت: این کشور دارای 27/500 میلیارد متر مکعب گاز است و در  مجموعه ذخیره نفت و گاز در جهان اول را می زند و  در حوزه ذخایر گازی به تنهایی مقام دوم بعد از روسیه را دارد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور به بالای هشت درصد گفت: برخورداری از یک هزار و 100 میلیارد دلار GDP ، 900 تن طلا (تا 15 سال آینده )، عدم بدهی معوق در خارج، 100 میلیارد دلار سرمایه در خارج، برخورداری از ظرفیت کشاورزی قابلیت پاسخ گویی به 300 میلیون نفر، در اختیار داشتن رتبه اول علم و فن آوری در منطقه، داشتن رتبه اول سیاسی، امنیتی و دفاعی در منطقه اول تحقق این مهم را آسان می سازد.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در چشم انداز توسعه کشور باید میزان درآمد سرانه کشور از  12 هزار دلار در سال  به 27 هزا ر دلار برسد و نرخ بیکاری به چهار درصد کاهش یابد.

مدیریت نفتی مارا عقب انداخته است

رئیس سلسله برنامه های اقتصاد مقاومتی با بیان این که متاسفانه نهضت ملی نفت در ایران هنوز به به اهداف خود نرسیده گفت: مدیریت نفتی ما را عقب انداخته است و باید حرکت خود را در این حوزه به سمت و سوی دیگر تغییر دهیم.

وی با بیان این که خام فروشی نفت دیگر پاسخگوی نیازها نیست گفت: نفت سرمایه آینده کشور است و کسی حق ندارد این سرمایه را  با خام فروشی بسوزاند.

اقتصادی که دولتی باشد تعادل ندارد

رئیس کمیسیون چشم انداز و امورنخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد مردمی گفت: اقتصادی که دولتی باشد تعادل ندارد اما آنچه روی پای مردم شکل می گیرد در بخش اقتصاد محکم است.

مداحی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی پیروی از الگوی اقتصاد بومی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی به شرط حفظ دستاوردهای کشور است.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به جایگاه ایران در آسیا بر مبنای شاخص قدرت ملی اشاره کرد و گفت: ایران توانسته با کسب 103.6 امتیاز رتبه 20 قدرت ملی آسیا را  در ترکیبی از شاخص های علمی و فناوری، اقتصادی، اجتماعی، سرزمینی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، فرامرزی، فضایی و نظامی از آن خود کند.

مداحی افزود: ایران از جهت قدرت ملی (شاخص نظامی، سیاسی، امنیتی) در منطقه قدرت اول است و این کشور توانسته به عنوان یکی از ده قدرت برتز کشور معرفی شود.

وی از برگزاری 31 کارگاه و همایش علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی در کشور خبر داد و گفت: استان مرکزی نهمین استان کشور در حوزه برگزاری کارگاه های علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی کشور است.

 رئیس سلسله برنامه های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برگزاری این کارگاههای آموزشی از 27 اردیبهشت با هدف تبیین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در همایشهای علمی و ترویجی اقتصاد مقاومتی بر اساس موقعیت استانها وتشکیل کارگروههای اقتصاد مقاومتی با محوریت استاندار استانها به منظور  تبیین سند توسعه استان بر اساس طرح آمایش استان برگزار می شوند.

وی ادامه داد: برگزاری همایشهای علمی و اقتصادی از تاریخ 28 آبانماه امسال در کشور  آغاز می شود و 31 استان کشور میزبان برگزاری این همایشها خواهد بود.

کد N482430

وبگردی