آفتاب

حمایت آمریکا از روند دموکراسی در هنگ‌کنگ

حمایت آمریکا از روند دموکراسی در هنگ‌کنگ

آمریکا در حالی حمایت خود را از روند دموکراسی در هنگ‌کنگ اعلام کرد که فعالان دموکراسی‌خواه این دولت شهر اعلام کرده‌اند، قدرت کافی برای مقابله و رد اعمال نفوذ پکن را در حق رای ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ متعهد شده بودند "دوره‌ای جدید از نافرمانی مدنی" را پس از اقدامات پکن در اعمال فشار برای حق رای و انتخاب مدیریت اجرایی این دولت شهر آغاز کنند اما سازمان‌دهندگان گروه دموکراسی‌خواه "اشغال مرکزی" روز سه‌شنبه در مقابل فشارهای پکن تسلیم شدند و البته از معترضان خواستند تا به اعتراض‌شان ادامه دهند.

چان کین- مان، یکی از موسسان این گروه گفت: ما باید حقیقت را قبول کنیم که در حال حاضر این امر کاملاً غیرواقعی است که فکر کنیم فعالیت ما باعث تغییر در تصمیم دولت چین می‌شود اما دولت واشنگتن در اقدامی که باعث خشم مقام‌های پکن شده اعلام کرد از روند دموکراسی در این دولت شهر حمایت می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که یک جامعه باز با بالاترین درجه خودمختاری و قانون‌مداری برای ثبات و شرافت هنگ‌کنگ اهمیت و ضرورت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ گفت: هنگ‌کنگ به چین ملحق شده است. مساله اصلاح سیاسی در این دولت شهر کاملاً به چین مربوط است و پکن به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور این منطقه را نمی‌دهد.

کریس پاتن، آخرین فرماندار هنگ‌کنگ پیش از بازگرداندن این دولت شهر به چین به سال 1987، به انگلیس تاکید کرد، در این‌باره تصمیم‌گیری کند و در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: انگلیس مسئول هر آنچه است که در هنگ‌کنگ اتفاق می‌افتد.

در همین حال، جنبش اشغال مرکزی با وجود عقب‌نشینی مؤسسانش و دستگیری 22 تن از معترضان توسط پلیس، تهدید کرد که این منطقه تجاری را محاصره می‌کند و اعلام کرد که پکن به صورت وحشیانه به دنبال ممانعت از حق رای و احقاق دموکراسی در هنگ‌کنگ و اعمال نفوذ خود در این دولت شهر است.

انتهای پیام

کد N482415

وبگردی