آفتاب
یک عضو شورای مرکزی بنیاد باران مطرح کرد

پیروزی چمران، موفقیت طیف احمدی‌نژاد و هشدار برای دولت یازدهم

پیروزی چمران، موفقیت طیف احمدی‌نژاد و هشدار برای دولت یازدهم

یک عضو شورای مرکزی بنیاد باران گفت: موفقیت چمران در انتخابات ریاست شورای شهر تهران، برای جریان اصولگرا و طیف آقای احمدی‌نژاد یک پیروزی شگفت‌انگیز است و برای دولت یازدهم یک علامت و یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نتیجه انتخابات روز گذشته شورای شهر تهران اظهار کرد: آنچه که دیروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اتفاق افتاد و منجر به جابجایی آقای مهندس چمران با آقای مسجد جامعی شد بایستی به عنوان یک رویکرد مهم سیاسی و اجتماعی مورد تجزیه و توجه و تحلیل قرار گیرد.

وی افزود:به نظر من قبل از آنکه این موضوع در منظومه اصلاح‌طلبی مطرح و مورد علت‌جویی واقع شود باید در حوزه‌ی دولت یازدهم و نسبت این رخداد با این دولت و آقای رئیس جمهور مورد بحث و بررسی واقع شود.



این عضو شورای مرکزی بنیاد باران در ادامه با مدنظر قرار دادن رویکرد اصلاح طلبان نسبت به پیروزی حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:‌ اگر چه اصلاح طلبان بیشترین نقش را در پیروزی آقای روحانی داشتند اما از حیث فراهم بودن فضای فعالیت نسبت به گذشته همچنان با محدودیت‌ها و فشارهای عدیده‌ای روبرو هستند.




استیضاح فرجی‌دانا و نتیجه انتخابات ریاست شورای شهر، زنگ هشدار برای دولتمردان است

رسولی با بیان این که استیضاح دکتر فرجی دانا و مجموعه عوامل پیدا و پنهانی که در این جریان نقش آفرین بودند همچنین آنچه که دیروز در شورای شهر اتفاق افتاد قبل از اصلاح طلبان زنگ هشداری برای دولت‌مردان دولت یازدهم است، خاطر نشان کرد: عدم اهتمام به پیشبرد سیاست‌های دولت در حوزه‌های سیاست داخلی مشخصا در عرصه‌های اداری و سیاسی یکی از مهمترین‌ کاستی‌ها و نقاط آسیب پذیر دولت یازدهم قلمداد می‌شود.




وی ادامه داد: در سالهای گذشته و بدون استثناء در زمان روی کارآمدن رئیس جمهوری از هر کدام از دو طیف جریان کشور با توجه به نقش و جایگاه قوه مجریه در اداره‌ی امور در انتخابات‌های بعدی گفتمان مورد نظر دولت که پیشاپیش اکثریت آراء مردم را کسب کرده بود، نقش اول و پررنگ‌تری را در انتخابات‌های بعدی داشته است. مجلس پنجم که بلافاصله پس از ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، شکل گرفت نمونه‌ای برای اثبات این ادعاست. همچنین مجلس ششم با رویکرد اصلاح‌طلبانه و مجلس هفتم و هشتم تحت تاثیر گفتمان عدالت در زمان آقای احمدی‌نژاد شکل گرفت و این روال تقریبا در فرهنگ سیاسی ایران جا افتاده است.




توجه نکردن به پیشبرد سیاست‌های دولت در حوزه سیاست داخلی از نقاط آسیب‌پذیر دولت روحانی است


رسولی با تاکید بر این که به طور طبیعی در صورت اهتمام دولت به این حوزه نه تنها دیروز در شورای شهر نباید شاهد جابجایی کرسی ریاست می‌بودیم بلکه انتظار، بر اساس روال سابق این بود که تعداد حامیان آقای مسجد جامعی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.




وی افزود: با اقداماتی که درون شورا و بیرون شورای شهر افتاد همچنین رایزنی‌های پیدا و پنهانی که تحت تاثیر انسجام بازیافته‌شده‌ی جریان منتقد دولت صورت گرفت، آقای چمران توانست با اختلاف 4 رای به عنوان نماینده گفتمان شکست‌خورده سال 92 مجددا در جایگاه رئیس شورا قرار بگیرد.




پیروزی چمران،موفقیت طیف احمدی‌نژاد و هشدار برای دولت یازدهم است


وی گفت: همچنان که این موفقیت برای جریان اصولگرا و طیف آقای احمدی‌نژاد یک پیروزی شگفت‌انگیز است و باعث تقویت روحیه‌ی بیشتر بدنه‌ی هوادار این جریان بخصوص بخش افراطی اصولگرایی خواهد شد برای دولت یازدهم یک علامت و یک هشدار جدی محسوب می‌شود.



وی در ادامه اظهار کرد: اولین استنباط من این است که طی یک سال گذشته مجموعه دولت به خصوص بخش‌های ذی‌ربط به مسائل اجتماعی، اداری و سیاسی نسبت به شورهای اسلامی شهر و مدیریت‌های محلی و منطقه‌ای از دقت، ظرافت، قاطعیت و جدیت لازم برخوردار نبودند و می‌توان گفت از این منظر این حوزه رها شده است و چنانچه همین روند تداوم داشته باشد و تجدید نظری در این حوزه از سوی آقای رئیس جمهور و سایر همکاران ایشان صورت نگیرد در سال 94 و 95 که جامعه پذیرای مقدمات و اجرای انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود بر خلاف رویه گذشته بایستی ناکامی دیگری را برای دولت آقای روحانی و طبیعتا اصلاح طلبان و تحول‌خواهان و طرفداران ایشان انتظار داشته باشیم.



وی همچنین اظهار کرد: این نکته باید مدنظر قرار بگیرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر فعلی فضای کشور و اهمیت بخش نظارتی در بررسی صلاحیت ها به گونه ای است که امکان ابتکار عمل برای اصلاح طلبان و تحول خواهان و این امید که کاندیداهای رای‌آور آنان از صافی های نظارتی عبور کنند در مقایسه با جریان اصولگرا بسیار ناچیز است و همچون گذشته این صحنه به صورت نابرابر به نفع جریان اصولگرا خواهد بود.



این عضو شورای مرکزی بنیاد باران در ادامه گفت‌و‌گوی خود خاطر نشان کرد: در جریان انتخابات 92 با اقدام اخلاقی، تاریخی و ملی آقای دکتر عارف و راهبری آقای خاتمی همه سبد رای اصلاح طلبان پس از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی به سمت یک کاندیدای غیر اصلاح‌طلب ولی همراه با اصلاح طلبان هدایت شد و این اوج نبوغ، واقع بینی و درک صحیح شرایط برای رهبری اصلاحات و چهره‌های اصلاح‌طلب بود.



رسولی با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته همواره اصلاح طلبان از دولت حمایت بی دریغ داشتند، گفت: شاهد بودیم که آقای دکتر عارف به عنوان تنها کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری در سال قبل اعلام کردند که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برنامه ای ندارند و برنامه شان برای سال 1400 است به این معنی که ایشان به فکر رقابت با دکتر روحانی نبوده و نیست.این درحالی است که آقای قالیباف ظرف هشت سال دولت آقای احمدی نژاد همواره در مقام رقیب،‌ مقابل دولت بود.



وی افزود: با اینکه کاندیدای اصلاح‌طلب و اطرافیان ایشان کمترین سهم و نقش را در دولت یازدهم داشته و دارند ولی بر اساس خط مش اخلاقی و نگاه به آینده از دولت یازدهم حمایت کردند. ضمن اینکه شخص آقای خاتمی و سایر چهره های اصلاح طلبان نیز حداکثر حمایت از دولت آقای روحانی را داشته و دارند.



رسولی با بیان اینکه جریان اصلاحات همچنان در بخشی از زمینه ها مورد بی مهری قرار گرفته‌اند، گفت: خود ستاد دولت، تیم فکری و اتاق فکر دولت بایستی آنچه که ظرف روزهای اخیر در صحنه سیاست رخ داد، همچون حذف آقای فرجی دانا و عدم حضور آقای روحانی در مجلس و آنچه که دیروز در شورای شهر اتفاق افتاد را زنگ هشداری برای دولت یازدهم قلمداد کند.





باید رابطه ستاد سیاسی دولت در مناطق، شهرها و روستاها با رای‌دهندگان به این دولت تقویت شود


وی با مورد توجه قرار دادن این موضوع که جامعه اصلاح طلبان ایران همان سیاست قبلی خود را در حمایت همه جانبه از دولت اعتدالی اقای روحانی ادامه می‌دهد، خاطر نشان کرد: چنانچه در این سطح تجدید نظری توسط آقای روحانی و یارانشان صورت بگیرد و با توانمندی بیشتر بتوانند در استان ها و شهرستان ها پایگاه رای خود و طرفداران خود را حفظ و در صحنه نگاه دارند امکان مقابله دموکراتیک با روند فعالیت های شدت یافته رقیب دولت مهیا می‌شود و در غیر این صورت بایستی منتظر شکست ها و عدم موفقیت های بعدی باشیم.



رسولی اظهار کرد: گفتن این جمله برای من دشوار است اما باید بگویم که اگر این روند ادامه داشته باشد شاید بتوان گفت که آقای حسن روحانی اولین رئیس جمهور ایران خواهد بود که بیشتر از یک دوره در این جایگاهی که هم اکنون هستند قرار نخواهند گرفت مگر اینکه اهمیت پرداختن به مسائل سیاست داخلی و بخش های ذی ربط در دستور کار قرار بگیرد و رابطه ستاد سیاسی دولت در مناطق و شهر ها و روستاها با رای دهندگان به این دولت تقویت شود.



این عضو شورای مرکزی بنیاد باران در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: در انتخابات سال 92 برای اولین بار شاهد یک رفتار واحد انتخاباتی در همه‌ی حوزه‌های انتخاباتی بودیم. چنانکه رای دادن به آقای روحانی پس از کنار رفتن آقای عارف در استان‌های سیستان وبلوچستان،ْآذربایجان غربی، خوزستان، استان گلستان و استانهای مرکزی، مناطق سنی‌نشین در بین اقوام و اقلیت‌ها و ادیان مختلف از یک آهنگ موزون برخوردار بود و به نظر من این ثروت در جهت تولید سرمایه‌ی اجتماعی مهمترین منبع قدرت در اختیار دولت آقای روحانی بوده و هنوز هم می‌تواند باشد.



رسولی تصریح کرد: البته موضوع عنوان شده شرطی دارد و آن هم این است که اولا به این سرمایه‌ی اجتماعی اهمیت داده شود و نکته دیگر این که به تقویت این سرمایه‌ی اجتماعی با یک نگاه دقیق و واقع بینانه از سوی دولت توجه و چنین سرمایه‌ای مورد صیانت قرار بگیرد. ولی اگر این حالت باری به هرجهتی که ظرف این یک سال شاهد بودیم ادامه داشته باشد باید بپذیریم که صحنه‌ی آینده به نفع دولت اعتدال و تحول خواهان نخواهد بود که در آن صورت به طور طبیعی جریان اصلاحات که مدافع و پشتیبان دولت اعتدالی بوده و هست و برای اولین بار از یک کاندیدای اصلاح طلب حمایت کرده در صف آسیب‌دیدگان از این غفلت خواهد بود.



خبرنگار ایسنا از رسولی درباره‌ی نوع مواجهه اصلاح طلبان با طیف خود و از این منظر نگاهی که باید این جریان به سمت خود داشته باشند پرسید که این عضو شورای مرکزی بنیاد در این باره اظهار کرد: من مدعی نیستم اصلاح طلبان به لحاظ انسجام تشکیلاتی دارای کم و کاستی نیستند ولی ظرف یکسال گذشته و بخصوص در انتخابات سال 92 عالی‌ترین سطح انسجام و همگرایی عمومی را بین سطوح مختلف جریان اصلاحات از رهبری اصلاحات تا رده‌های دو و سه و تا مناطق و شهرستان‌ها و روستاها شاهد بودیم.



وی افزود: در روزهای اول رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی شوک سنگین و ناامیدکننده‌ای به افکار عمومی تحول‌خواه ایران وارد شد اما در کمترین زمان ممکن با هدایت‌ها و پشتیبانی‌های صورت گرفته از سوی آقای هاشمی رفسنجانی و به خصوص با حمایت و کناره گیری مردانه‌ی آقای دکتر عارف درکمترین زمان ممکن مجددا نور امید و تحرک و پویایی به جامعه اصلاح طلب و تحول خواه ایران بازگشت.



رسولی با تاکید بر این که ظرف یک سال گذشته کوچکترین اتفاقی نیفتاده است که بتوان گفت، انسجام اصلاح طلبان همچنین تبعیتشان از آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات خدشه دار شده است، افزود: حتی تشکیلاتی مثل ندا در مجموع نسبت به یک موضوع که همه اصلاح‌طلبان اعم از شخصیت‌ها و جریانات سیاسی یعنی به پذیرفتن هدایت و راهبری آقای خاتمی اذعان دارند، معتقدند و همچنان این پذیرش ادامه خواهد داشت و کوچکترین تجدیدنظر و اشکالی به این انسجام وارد نیست.



این عضو شورای مرکزی بنیاد باران ضمن این که انسجام موجود بین جریان اصلاح طلب را نسبت به گذشته قویتر خواند، خاطر نشان کرد: منتها این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که جریان دولت امروز از طرف مردم متولی کشورداری و اداره‌ی کشور است و هیچ کدام از محدودیت‌هایی که به صورت نامهربانانه متوجه اصلاح طلبان است در این حد متوجه آقای روحانی و دولت آقای روحانی نیست.



وی همچنین اظهارکرد: من سهم دولتمردان مورد حمایت اصلاح‌طلبان را در بیدار شدن از خواب غفلت و بازنگری در دکترین مدیریت سیاسی و اجتماعی داخلی کشور برای عدم تکرارهای شکست‌هایی مثل گذشته در شورای شهردارای اهمیت بیشتری می‌دانم.




سهم اختیارات و وظایف دولت که مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز هست، در رقم خوردن سرنوشت آینده سیاسی ایران به مراتب از اصلاح‌طلبان بالاتر است


رسولی خاطر نشان کرد:‌ امروز تمام فعالیت جریان اصلاحات با توجه به همه محدودیت‌هایی که دارد در حوزه‌ی مدنی است ولی باید این موضوع را مد نظرقرار داد که آقای رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری دومین شخصیت تاثیر گذار و تصمیم گیر کشور است و سهم و وزن اختیارات و مسئولیت‌ها و وظایف دولت که مورد حمایت اصلاح طلبان نیز هست در رقم خوردن سرنوشت آینده سیاسی ایران به مراتب از اصلاح‌طلبان بالاتر است.



گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: زهره شمس





کد N482412

وبگردی