آفتاب
آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران

هشدار«رشاد» نسبت به خالی‌شدن منبرهای تهران و خلاء فرهنگی

هشدار«رشاد» نسبت به خالی‌شدن منبرهای تهران و خلاء فرهنگی

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران گفت: متاسفانه امروز تهران از خلاءهای فرهنگی بسیار زیادی رنج می‌برد. در جاهایی در ابتدای مراسم‌ به جای پخش تلاوت قرآن و استفاده از حضور سخنرانان از نی و موسیقی و کف و سوت استفاده می‌کنند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران گفت: متاسفانه امروز تهران از خلاءهای فرهنگی بسیار زیادی رنج می‌برد. در جاهایی در ابتدای مراسم‌ به جای پخش تلاوت قرآن و استفاده از حضور سخنرانان از نی و موسیقی و کف و سوت استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که در مصلای تهران برگزار شد، اظهار کرد: من در همین جا از تمامی ارگان‌ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر ارگان‌ها می‌خواهم که با حوزه‌های علمیه تهران یک مجمعی را تشکیل دهند که در طول سال بتوانیم از اینگونه جمع‌ها بهره ببریم.

وی تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه تهران از حوزه‌های ریشه‌داری است. حوزه‌های علمیه قم، مشهد، شیراز، اصفهان و خوزستان نیز بسیار مهم هستند اما حوزه تهران به دلیل اینکه تهران پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام است اهمیت بیشتری دارد. از دیرباز ری محل حوزویان بوده و تهران نیز تابع ری بوده است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران ادامه داد: حوزه علمیه تهران نیز هم‌اکنون همان جایگاه گذشته خود را حفظ کرده و جزو مهم‌ترین حوزه‌های کشور است. من از همین جا از تمام طلاب، علما و فضلا می‌خواهم که به تهران برگردند و این خلاء فرهنگی که در تهران به دلیل نبود علما به وجود آمده است را پر کنند.

رشاد افزود: در طول این چند سال اخیر تهران به دلیل از دست دادن علمایی همچون آیت‌الله حق‌شناس، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی و امثال این بزرگان خلاءهای بسیار زیادی را از نظر علمای دین دارد. من خدمت آیت‌الله مهدوی کنی عرض کردم که اگر امکان دارد طلاب قم به تهران برگردند. ایشان نیز از این پیشنهاد من استقبال کرد و در همین آغاز سال تحصیلی جدید از طلاب می‌خواهم که به تهران برگردند و این خلاء علمی و معنوی را پر کنند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران ادامه داد: متاسفانه امروز تهران از خلاءهای فرهنگی بسیار زیادی رنج می‌برد. ما در شهر تهران داریم به سمتی می‌رویم که منبرها خالی شده است. در جاهایی داریم که در ابتدای مراسم‌شان به جای پخش تلاوت قرآن و استفاده از حضور سخنرانان از نی و موسیقی بهره می‌برند. کم‌کم این نی و موسیقی به سمت کف و سوت رفت. ما نگران این خلاءهای فرهنگی هستیم و برای رفع آنها جز با تقویت حوزه‌ها کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم. باید حوزه‌های ما به صورت تخصصی تقویت شوند.

وی ادامه داد: همه طلاب ما باید به صورت اصولی و تخصصی علم را فرا گیرند. دنیای امروز دنیای همه فن‌حریفی نیست. امروز هر طلبه باید در رشته تخصصی کار کند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران افزود: سنت‌های دیرین حوزه‌ها باید حفظ شود. ما نباید کاری کنیم که حوزه‌ها به سمت سازمانی شدن پیش بروند. ما تغییرات را می‌پذیریم ولی نباید به عوارض این تغییرات دچار شویم. حوزه از قدیم کتاب‌محور و فکرمحور بوده و طلبه با استاد رشد می‌کرد. امیدواریم این سنت ادامه داشته باشد چرا که حضور شاگرد و استاد در کنار همدیگر می‌تواند در نظام تربیتی و تعلیمی تاثیرگذار باشد.

رشاد ادامه داد: زمزمه غیرحضوری بودن حوزه‌ها به گوش می‌رسد. طلبه و استاد در کنار همدیگر باید رشد کنند. اینکه ما بخواهیم کاری کنیم که طلاب کتاب، جزوه و یا سی‌دی بخوانند و بعد از آن بر سر جلسات حاضر شوند کار درستی نیست. امتحان در گذشته هم بوده است. این حضور استاد است که می‌تواند برای شاگرد مثمرثمر واقع شود.

وی ادامه داد: آن بخش‌هایی از حوزه‌ که به شکل سنتی باقی مانده برای حوزه بی‌هزینه است، ولی اگر ما بخواهیم به سمت تغییر در حوزه‌ها پیش برویم هزینه‌های زیادی برای ما دارد. حوزه‌ها باید متمدن شوند ولی متحول نه. حوزه باید به شکل اصلی خود باقی بماند.

انتهای پیام

کد N482402

وبگردی