آفتاب

مخالفان در آستانه تصرف مجدد فرودگاه دونتسک

مخالفان در آستانه تصرف مجدد فرودگاه دونتسک

پس از اعلام مخالفان اوکراینی مبنی بر تلاش آن‌ها برای تصرف فرودگاه دونتسک مقامات اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را پیشنهاد داده‌اند که طی آن‌ها برای تنبیه اقدامات مسکو در اوکراین، منابع نقدی کارخانجات روسی قطع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای غربی روسیه را به ارسال نیرو به اوکراین متهم می‌کنند؛ جایی که رویکرد جنگ پنج ماهه طی چند روز گذشته به نفع مخالفان اوکراینی به طرز شگفت‌آوری تغییر کرده است و هم اکنون آن‌ها در حال پیشروی به یک بندر مهم در منطقه هستند.

روسیه در مقابل چیزی که کشورهای غربی و اوکراین شواهد پیشروی نیروهای روسیه می‌دانند، دخالت نیروهای خود در درگیری را رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در واشنگتن تخمین زده است که هزاران نیروی روسی در داخل اوکراین حضور دارند.

کربی در این باره گفت: آیا می‌خواهید درباره موضوعات تحریک آمیز صحبت کنید؟ پس بیایید درباره هزاران نیروی روسی که در شرق اوکراین با سیستم‌های سنگین تسلیحاتی به حمایت از جدایی طلبان اوکراینی ادامه می‌دهند و بیش از 10 هزار نیروی دیگری که در مرزهای روسیه و اوکراین مستقر هستند، صحبت کنیم!

براساس گزارشات سازمان ملل، این جنگ که در آن جدایی طلبان حمایت شده از طرف روسیه در تلاشند تا حکومت دولت کی‌یف را در این منطقه از بین ببرند، بیش از 2600 کشته و نزدیک یک میلیون آواره بر جای گذاشته است.

مخالفان در دونتسک، بزرگترین شهر تحت کنترل آن‌ها اعلام کردند آن‌ها در آستانه تصرف مجدد فرودگاه این شهر هستند فرودگاهی که سربازان اوکراینی پس از آزاد سازی آن در ماه گذشته به شدت از آن محافظت می‌کنند.

الکساندر تیموفیف، رهبر یکی از مهمترین واحدهای مخالف در دونتسک گفت: 95 درصد فرودگاه این شهر تحت کنترل ماست و عملا از اکنون ما این فرودگاه را در دست داریم فقط نیاز است تا سربازان اوکراینی باقی مانده پاکسازی شوند. ارتش اوکراین در حال عقب نشینی است؛ افراد عاقل اسلحه‌های خود را رها و فرار می‌کنند، سایرین هم می‌مانند تا بمیرند.

با این حال یکی از مخالفان گفت: از دست دادن کنترل فرودگاه دونتسک، برای نیروهای دولتی که بعد از یک حمله در ماه ژوئن آن را گرفته بودند، تحقیر آمیز خواهد بود.

نیروهای اوکراینی روز دوشنبه کنترل بر فرودگاه‌ شهر لوهانسک را نیز از دست دادند.

رهبران اروپا روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواستند تا تحریم‌های شدیدتری را برای تنبیه مسکو اعمال کند؛ تحریم‌هایی که انتظار می‌رود امروز (چهارشنبه) منتشر و روز جمعه تصویب شوند. آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی را برنامه‌ریزی می‌کند اما قصد دارد تا با عدم مقابله با متحدان اروپایی خود آن‌ها را اجرا کند.

با اشاره به طرح‌های تحریم‌های جدید، دیپلمات‌های اروپایی توضیح می‌دهند که تعدادی از این تحریم‌ها مربوط به اقدامات مهم است و تاثیرات مختلفی در دشوارکردن شرایط شرکت‌های اقتصادی روسی برای دسترسی به تجارت جهانی دارد.

هفته گذشته پوتین، رئیس جمهوری روسیه دولت کی‌یف را با نازی‌ها مقایسه کرد و گفت، خارجی‌ها باید بفهمند که روسیه یک قدرت اتمی محسوب می‌شود و "بهتر است با آن درگیر نشوند."

روز یکشنبه پوتین گفت، کی‌یف نیاز دارد تا درباره حاکمیت خود در جنوب و شرق کشورش گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N482313

وبگردی