آفتاب
یک کارشناس در گفتگو بامهر:

آمریکا در مقابله با داعش به قرارداد نظامی خود با بغداد پایبند نبود/ ادعای استقلال خواهی اربیل اشتباه بود

آمریکا در مقابله با داعش به قرارداد نظامی خود با بغداد پایبند نبود/ ادعای استقلال خواهی اربیل اشتباه بود

رئیس ستاد عراق در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، چالشهای سیاسی و امنیتی اخیر در عراق را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با ادامه تحرکات داعش در شمال عراق آمریکا در پی یک اقدام دیر هنگام وارد معرکه شده و جنگنده های این کشور چندین بار به مواضع داعش در موصل که از 20 خرداد به اشغال این گروه تروریستی در آمده است، حمله کرده و این در حالی است که اتخاذ چنین اقدامی از سوی آمریکا تاکنون به بهبود چالش امنیتی که عراق با آن مواجه است کمک نکرده و مداخله نظامی آمریکا برای سرکوب داعش در عراق نتیجه چشمگیری در پی نداشته است.

"ناصر کنعانی" رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حملات اخیر آمریکا به برخی مواضع داعش از اقدامات شبهه ناک این کشور است چرا که با گذشت بیش از 50 روز از حمله تروریستها به عراق، انتظار دولت این کشور این بود که آمریکا به قرارداد نظامی خود با بغداد که هزینه آن را هم پیشتر اخذ کرده بود، در این دوره بحرانی عمل کند و این در حالی است که آمریکاییها حتی تا این مرحله هم اقدام کارآمدی را برای سرکوب داعش اتخاذ نکرده اند.

وی تأکید کرد: از این منظر می توان از مداخله نظامی آمریکا در عراق با عنوان اقدام دیر هنگام و هدفمند یاد کرد.

کنعانی در ادامه عنوان داشت: آمریکا مسبب اصلی بسیاری از مشکلات کنونی عراق است چرا که اشغال این کشور توسط آمریکا زیرساختهای آن را نابود کرد و عملا بسیاری از جریانهای تروریستی که هم اکنون در عراق در حال فعالیت هستند در زمان حضور آمریکاییها در عراق شکل گرفتند و در واقع اشغال عراق توسط آمریکا زمینه را برای شکل گیری این جریانهای تروریستی فراهم کرد.

مسئول ستاد عراق در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا با بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه  ملت عراق ارتش این کشور را ایجاد کرده است و باید گفت که یکی از دلایلی که ارتش نتوانسته است در مقابل فعالیتهای اخیر داعش در عراق مقاومت کند و این بحران را با موفقیت پشت سر بگذارد، ناکارآمدی ارتش است، ارتشی که در واقع آمریکا آن را ایجاد کرد.

وی افزود: نکته بعد که بسیار قابل توجه است این است که  دولت عراق همواره اعلام کرده است که آمریکا به رغم توافقنامه نظامی  و قراردادهایی که در راستای کمکهای راهبردی به عراق با بغداد منعقد کرده است، کمکهای تسلیحاتی لازم را برای تجهیز ارتش عراق انجام نداده است، بگونه ای که نخست وزیر عراق بارها اعلام کرد که دولت مجبور شده است که برای تجهیز ارتش به ادوات نظامی و دسته چندم با بعضی از کشورهای اروپای شرقی وارد مذاکره و گفتگو شود و بعد از آمریکا با روسیه و چین وارد مذاکره شود .

 

 

کنعانی در ادامه اظهارات خود در خصوص علت مغرضانه و دیر هنگام توصیف کردن مداخله نظامی آمریکا گفت: آمریکا نفوذ اطلاعاتی گسترده ای در منطقه دارد با این حال واشنگتن از ارائه کمکهای اطلاعاتی در خصوص فعالیتهای داعش در عراق به بغداد کوتاهی کرد و هیچ کمکی در این زمینه به ارتش این کشور نکرد.

وی معتقد است که اگرچه داعش در عراق نشو ونما پیدا کرد اما این پدیده خطرناکترین جریانی بود که علیه دولت سوریه وارد عمل شد و تجربه نظامی و میدانی خود را طی سه سال گذشته در سوریه کسب کرده است و به تبع آن وارد عراق شد و به این ترتیب آمریکا با حمایت از حامیان اصلی داعش در سوریه، مسئولیت مستقیمی در شکل گیری و گسترش این گروه تروریستی داشت.

کنعانی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در اولین روزهای مداخله نظامی واشنگتن در سرکوب داعش در عراق گفت: اتخاذ چنین اقدامی توسط آمریکا جدی نیست چرا که مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند که برای حمایت از شهروندان این کشور و حمایت از اربیل وارد عراق شدند.

وی معتقد است: اگر آمریکا صادقانه به نیازهای عراق پاسخ می داد این کشور می توانست از عهده داعش بربیاید.

این کارشناس مسائل عراق در ادامه گفت: در هر صورت ما مخالف حضور آمریکا در عراق هستیم اما مسئولیت بین المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم اقتضا می کند که واشنگتن به نیازهای عراق توجه کند بر مبنای دو قطع نامه 1267 و  1989 شورای امنیت داعش جزئی از گروههای تروریستی است که در فهرست شورای امنیت به ثبت رسیده اند و کشورها بر اساس این بیانیه موظف هستند که هیچ گونه مراوده ای با داعش نداشته باشند و به موجب این بیانیه کمک رسانی به داعش به معنای حمایت از این گروه تروریستی است و این مسئولیت آمریکاست که از حمایت همپیمانانش از داعش جلوگیری به عمل آورد .

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزیابی اش در مورد آینده عراق گفت: عراق هم اکنون در وضعیت پیچیده ای قرار گرفته است که  حمله داعش به این کشور شرایط بدی را رقم زده است.

کنعانی تصریح کرد: اولین اولویت عراق پاکسازی این کشور از وجود تروریستهاست.

وی گفت: بسیاری از امور که می توانست در شرایط عادی، به خوبی  پیش برود اکنون در سایه وضعیت میدانی مختل شده است و وضعیت حاد و فوق العاده ای را برای این کشور رقم زده است.

کنعانی افزود: در همین زمان با توجه به اینکه حمله داعش در زمانی صورت گرفت که انتخابات جدید شکل گرفت در همین زمان اکنون دولت عراق باید تلاش بکند که در شرایط امنیتی کابینه جدید را تشکیل دهد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا انتخاب فؤاد معصوم توانسته است ادعای کردها را مبنی بر استقلال خواهی اربیل به حاشیه براند گفت: کردها بخشی از جامعه عراق هستند و در روند تدوین و تصویب قانون اساسی عراق هم نقش اساسی ایفا کردند و در رفراندوم قانون اساسی شرکت کردند و قانون اساسی عراق بر مبنای نظام فدرالی تصویب شد و رای آورد.

کنعانی افزود: بر همین مبنا کردها شریک اصلی روند سیاسی عراق بودند و در دو دولت گذشته نیز کردها به عنوان بخشی از جامعه سیاسی و شرکای سیاسی عراق در روند تشکیل دولت مشارکت کردند.

وی اظهار داشت: از اولین دوره انتخابات پارلمانی کردها پست ریاست جمهوری و تعداد قابل توجهی پست وزارتی را در کابینه و هیئت دولت را از آن خود کردند.

این کارشناس مسائل عراق افزود: در تحولات اخیر اتفاقی که افتاد این بود؛ بخشی از جریان سیاسی کردی و مشخصا حزب دموکرات کردستان به رهبری "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق بر مبنای اختلافاتی که از گذشته با دولت مرکزی این کشور به رهبری "نوری المالکی" در خصوص نظام اداری عراق و محدوده اداری کردستان پیش آمده است و همچنین در خصوص قانون نفت و گاز و تعیین سرنوشت کرکوک و ماموریت و ابقا نیروهای پیشمرگه اختلافاتی داشتند و در شرایطی که بحران داعش در عراق به وجود آمده است سعی کردند که  از شرایط حساس و بحرانی و پیچیدگی شرایط امنیتی کشور سوء استفاده کنند و خواسته ها و مطالبات خود را در یک شرایط خاص عملی کنند. وی افزود: این دسته از کردها مشخصا با اعزام نیروهای پیشمرگه اعلام کردند که کرکوک را به محدوده اداری اقلیم کردستان عراق اضافه کرده و به این ترتیب ماده 140 قانون اساسی به صورت عملی مورد تحقق قرار گرفته است.

کنعانی گفت: اینها نقاط اختلافی بود که از قبل وجود داشت و جریان کردی تصور کرد که می تواند مطالبات خود را بدون نیاز با دولت مرکزی و با استفاده از شرایط موجود محقق کند و این اشتباهی بود که مقامات اقلیم کردستان مرتکب شدند.

وی در ادامه خاطر نشان شد: در خصوص استقلال خواهی اربیل باید گفت که در واقع برگزاری رفراندوم اظهارات غیر قانونی و خارج از چارچوب قانون اساسی عراق و ناشی از برداشتهای غلط این بخش از جریان کردستان عراق بود که با گذشت زمان و با تغییر ماهیت تحولات عراق این ادعاها فروکش کرد و به طور ملموس شاهد عقب نشینی این بخش از مقامات کردستان عراق  بودیم.

 کنعانی افزود: هم اکنون ادعاهای استقلال خواهی را دیگر شاهد نیستیم و مشخصا اینکه همکاری امنیتی و نظامی کردستان عراق با دولت مرکزی از سرگرفته شده و اتاق مشترک عملیاتی ارتش با نیروهای پیشمرگه ایجاد شده است و نیروی هوایی ارتش عراق مناطق تحت درگیری پیشمرگه با داعش را مورد پوشش قرار می دهد.

وی گفت: هم در حوزه سیاسی و هم حوزه نظامی و عملیاتی با از سر گیری همکاری نظامی و امنیتی شاهد همپوشانی این اقلیم با دولت مرکزی عراق هستیم.

این کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: این روند، استقرار پیدا خواهد کرد و استقلال خواهی با واقعیتهای موجود و قانون اساسی عراق هیچ تطابقی ندارد.

کنعانی انتخاب "حیدر العبادی" به عنوان مامور تشکیل کابینه آتی را بسیار مثبت ارزیابی و تصریح کرد: برای آینده عراق افق روشنی را متصور هستم، اگرچه پاکسازی این کشور از وجود داعش اقدامی سخت و زمانبر است اما امری قابل تحقق است.

.........................................

تهیه و تنظیم: فاطمه درخشان

کد N481745

وبگردی