آفتاب

روسیه دیگر "همپیمان راهبردی اروپا" نیست/ پیشنهاد استرالیا برای خروج مسکو از گروه 20

روسیه دیگر "همپیمان راهبردی اروپا" نیست/ پیشنهاد استرالیا برای خروج مسکو از گروه 20

اظهارات خصمانه وزیر خارجه ایتالیا در مورد روسیه و پیشنهاد استرالیا برای خارج کردن این کشور از کشورهای گروه 20 واکنش مقامات کرملین را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، اظهارات خصمانه مقامات غربی علیه روسیه به بهانه اقدامات این کشور در بحران اوکراین همچنان ادامه دارد. این اظهارات به ویژه پس از انتشار سخنان امروز "ولادیمیر پوتین" مبنی بر توانایی روسیه در اشغال کی یف در عرض دو هفته، شدت بیشتری گرفت.

در همین رابطه "فدریکا موگرینی" وزیر خارجه ایتالیا گفت روسیه دیگر "همپیمان راهبردی اروپا" نیست. وی با این حال ابراز امیدواری کرد با رفع تنش ها بر سر اوکراین، دو طرف بتوانند به همکاری راهبردی خود ادامه دهند. همچنین دولت استرالیا پیشنهاد داد کشورهای گروه 20 در نشست ماه نوامبر خود عضویت روسیه را در این گروه لغو کنند.

موگرینی که به عنوان جانشین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده امروز سه شنبه طی اظهاراتی از تصمیم گیری مقامات این اتحادیه در مورد اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه در روز جمعه خبر داد. اتحادیه اروپا روز شنبه نیز در اعتراض به حضور نظامیان روس در اوکراین تهدید به اعمال تحریم های جدید اقتصادی علیه مسکو کرده بود.

گزارش ها همچنین حاکی است "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در سفر روز چهارشنبه خود به استونی موضعی جدی در مورد تحولات اخیر اوکراین اتخاذ کند. مقامات کشورهای حوزه دریای بالتیک اعلام کرده اند با توجه به اقدامات روسیه در اوکراین، نگران مداخله این کشور در کشورهای خود هستند.

در همین حال "اندرو راب" وزیر بازرگانی استرالیا پیشنهاد کرد در نشست آینده سران کشورهای گروه 20، عضویت روسیه در این گروه لغو شود. در صورت پذیرش این تصمیم از سوی اعضای گروه 20 "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به این نشست دعوت نخواهد شد.

این در حالی است که اظهارات و اقدامات کشورهای غربی با واکنش تند مسکو مواجه شده است. "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه ضمن محکوم کردن این اقدامات، رویکرد خصمانه غرب را به باد انتقاد گرفت.

کد N481209

وبگردی