آفتاب

عبور دولت فیلیپین از اولین چالش جدی خود در چهار سال اخیر

عبور دولت فیلیپین از اولین چالش جدی خود در چهار سال اخیر

قانونگذاران هم‌پیمان با رئیس‌جمهوری فیلیپین امروز (سه‌شنبه) سه طرح استیضاح علیه دولت وی را در مجلس نمایندگان این کشور خنثی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین چالش سیاسی علیه بنیگنو آکوئینو، رئیس‌جمهوری محبوب فیلیپین در چهار سال اخیر محسوب می‌شود.

این استیضاح‌ها ناشی از مناقشه مربوط به اعتبارات طرح محرک اقتصادی دولت آکوئینو که در ماه ژوئیه از سوی دادگاه عالی فیلیپین غیر قانونی اعلام شد و یک توافق نظامی جدید این کشور با آمریکا است.

کمیته قضایی مجلس سفلای کنگره فیلیپین اعلام کرد این شکایت‌ها از دولت موجه نیستند و پس از دو جلسه استماع با رای 54 به 4 این سه طرح استیضاح رد شد.

نری کولمنارس، یک نماینده چپ‌گرا در کنگره فیلیپین اظهار داشت: این یک روز وحشتناک برای مردم فیلیپین است. ما تنها دو نشست داشتیم. آیا برای این رویه‌ها عجله وجود دارد؟

استیضاح‌ها در نشست عمومی مجلس فیلیپین 290 عضوی که تعداد مخالفان آکوئینو در آن تنها 40 نفر است مطرح می شود و درنتیجه شانس چندانی برای تصویب ندارد.

به منظور بازگرداندن تصمیم کمیته قضایی 97 رای مورد نیاز است. رئیس جمهوری قبل از آکوئینو یعنی گلوریا ماکا پاگال آرویو توانست از پنج طرح استیضاح علیه دولتش به دلیل تسلط هم‌پیمانانش بر کنگره سربلند بیرون بیاید.

جری ترناس، یک نماینده دیگر کنگره فیلیپین و هم‌پیمان رئیس‌جمهور این کشور گفت: این استیضاح‌های مطرح شده علیه آکوئینو چیزی بیش از پرونده آزار و اذیت و تخریب سیاسی نیستند.

انتهای پیام

کد N481035

وبگردی