آفتاب

دومین پایگاه پهپاد پنتاگون در نیجر ایجاد می شود

دومین پایگاه پهپاد پنتاگون در نیجر ایجاد می شود

تهران – ایرنا – وزارت دفاع آمریکا ˈپنتاگونˈ آماده افتتاح یک پایگاه پهپاد دیگر در یکی از دور افتاده ترین مکان های جهان در کشور نیجر در میانه صحرای آفریقاست.

به نوشته روزنامه ˈواشنگتن پستˈ به نقل از مقام های نیجر و آمریکا، دولت نیجر که کشوری بدون دسترسی به دریا در غرب آفریقاست، به ارتش آمریکا اجازه به پرواز درآوردن پهپادهای غیرمسلح را از شهر ˈآگادزˈ داده است.

بر اساس این تصمیم که پیشتر افشا نشده بود، پنتاگون به یک مرکز نظارت و شناسایی دیگر در قاره آفریقا دست می یابد که دومین مکان در نیجر و سومین مکان در این منطقه خواهد بود.

نیروهای آمریکایی و فرانسوی سال گذشته در ˈنیامیˈ پایتخت نیجر پایگاهی برای پروازهای شناسایی پهپادها بر فراز مالی تشکیل دادند که در آن حدود یکهزار و 200 نظامی فرانسوی نیز مستقر شده اند.

نیروی هوایی آمریکایی مستقر در چاد نیز از یک پایگاه نظامی فرانسوی اقدام به پرواز پهپاد و دیگر هواپیماها برای جستجوی صدها دختر دانش آموز ربوده شده به وسیله تروریست های بوکوحرام در شمال نیجریه می کنند.

کاخ سفید در 11 اوت (20 مرداد) مبلغ 10 میلیون دلار کمک اضطراری برای کمک به انتقال هوایی نیروهای فرانسوی و سوختگیری هواپیماهای فرانسوی مستقر در غرب آفریقا، تصویب کرد.

پایگاه تازه در آگادز، پهپادهای آمریکا را به یک گذرگاه صحرایی ارتباط دهنده شمال مالی به جنوب لیبی نزدیک تر خواهد کرد که مسیر اصلی قاچاق سلاح، مواد مخدر و شبه نظامیان است.

پنتاگون قصد ادامه گسترش عملیات پهپادهای خود را در آفریقا به رغم افزایش تقاضا برای این هواپیماها در دیگر مناطق درگیری و جنگی جهان دارد.

پنتاگون همچنین با استفاده از پهپادهای ˈپردیتورˈ که از پایگاه آمریکا در سیسیل ایتالیا به پرواز در می آیند، بر بخش های شمالی لیبی، نظارت می کند.

هنوز معلوم نیست که با شروع به کار این پایگاه تازه، آیا پنتاگون به پرواز پهپادها از نیامی مرکز نیجر که در حدود 500 مایلی جنوب غرب آگادر است، ادامه خواهد داد یا نه.

حدود 120 نظامی آمریکا در یک پایگاه نظامی نیجر نزدیک فرودگاه بین المللی این کشور مستقرهستند.

خاورم**1486**1010
کد N480991

وبگردی