آفتاب

روسیه: تحریم های غرب را بدون پاسخ نمی گذاریم

روسیه: تحریم های غرب را بدون پاسخ نمی گذاریم

مسکو- ایرنا- رییس شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) اعلام کرد: در صورتی که کشورهای غربی تحریم های جدید علیه روسیه اعمال کنند، مسکو این اقدامات را بدون پاسخ نمی گذارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شورای فدراسیون روسیه، والنتینا ماتویینکو روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: روسیه اقدامات متقابل برای پاسخ دادن به تحریم های جدید را پیش بینی کرده است.

وی افزود: اگر غرب به تحریم روسیه ادامه دهد و تحریم های جدید اعمال کند مسکو اقدامات جدی به عمل می آورد، اما روسیه طرفدار بکارگیری این گونه سیاست ها نیست.

ماتویینکو همچنین به تغییر لحن سران اتحادیه اروپا پس از وضع تحریم ها از سوی روسیه در مورد کشورهای تحریم کننده مسکو اشاره کرد و افزود: لحن سران اروپایی پس از اعمال تحریم های روسیه در مورد این کشورها در عرصه مواد غذایی و محصولات کشاورزی نرمتر شده است.

وی اضافه کرد: هر چند که هنوز برخی مقامهای اروپایی به سیاست های خصمانه در مورد روسیه ادامه می دهند.

اتحادیه اروپا به پیروی از سیاست های آمریکا در مساله اوکراین، علیه روسیه چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی اتخاذ و شماری از مقامهای روس را هم از سفر به این کشور منع کرد.

روسیه نیز روز هفتم ماه اوت خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی از کشورهای تحریم کننده خود را متوقف کرد.

در همین حال ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر خارجه ایتالیا و مسوول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) گفت: بسته جدید تحریم ها علیه روسیه فردا (چهارشنبه/12 شهریور) ارائه و روز جمعه در مورد آن تصمیم گیری می شود.

موگرینی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا افزود: سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته در نشستی درباره اوکراین و تحریم ها علیه روسیه رایزنی و کمیسیون اروپا پیشنهادی را در این خصوص ارائه کرده و بسته تحریم علیه روسیه فردا آماده خواهد شد.

وی افزود: کمیسیون در حال رایزنی برای ارائه بسته ای قوی تحریمی علیه روسیه به دلیل مداخله نظامی مسکو در شرق اوکراین است، این بسته بخش های دفاعی، مالی و بانکداری و تجاری و کالاهای روسیه را هدف قرار می دهد.

موگرینی یادآور شد: وضعیت اوکراین به دلیل رفتار روسیه تغییر کرده است و اتحادیه اروپا و روسیه دیگر در موقعیت همکاری نیستند. همکاری راهبردی پایان یافته است، یقینا این روند به دلیل انتخاب مسکو تغییر کرده است و ما در خاک اوکراین با مشکلی مواجه هستیم که یک درگیری واضح است.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا موگرینی را در نشست روز شنبه خود به عنوان جانشین ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تعیین کردند.

اروپام*5*391*518** 1337
کد N480634

وبگردی