آفتاب
کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل:

اجماع نیروهای داخلی عراق تا زمان نابودی کامل تروریست ها یک ضرورت است

اجماع نیروهای داخلی عراق تا زمان نابودی کامل تروریست ها یک ضرورت است

تهران-ایرنا- یک کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل گفت: تا زمانی که خطر تروریست های داعش وجود دارد، اجماع نیروهای داخلی در عراق حول محور دولت جدید یک ضرورت است.

«سیدعلی میرباقری» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره چشم انداز عراق پس از روی کار آمدن دولت جدید گفت: اگر چه بسیار خوش بینانه خواهد بود که توقع داشته باشیم با آغاز به کار دولت جدید و در کوتاه مدت، این کشور بتواند به سرعت در مسیر آرامش حرکت کند، اما به نظر می رسد در صورتی که نخست وزیر جدید بتواند با پرهیز از نگاه ایدئولوژیک و با رویکرد مبتنی بر منافع ملی و برخاسته از ساز و کارهای دموکراتیک، اجماعی متشکل از مراجع عظام و روحانیون شیعه و سنی تشکیل دهد، عراق در مسیر وحدت و آرامش قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: نخست وزیر جدید عراق با حضور اکثریت رجال سیاسی و روسای قبایل با دور شدن از خطر جنگ داخلی، می تواند افراطی گرایی را که بخشی از آن در قالب داعش جلوه گر شده است، کنترل کند یا از بین ببرد.

این تحلیلگر روابط بین الملل همچنین درباره تداوم حمایت گروه های داخلی عراق از دولت حیدر عبادی گفت: واقعیت این است مادامی که خطر دشمن مشترکی همچون داعش وجود دارد حمایت سایر گروه های عراقی از دولت عبادی حتی اگر از روی خلوص نیت هم نباشد، تنها گزینه محتمل عراقی ها و یک ضرورت خواهد بود.

میرباقری یادآور شد: بنابراین پیش بینی می شود با رفع خطر تروریست های داعش، بتدریج خواسته های متفاوت احزاب و گروه ها خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: اما همه این ها در یک تحلیل نهایی به رفتار و عملکرد دولت جدید و شخص حیدر عبادی باز می گردد که از سلایق گوناگون در دولت خود بهره برده و مانع از کمرنگ شدن اجماع و ائتلاف ملی به وجود آمده شود.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: افراطی گرایی، مقوله ای اندیشه ای و فرهنگی است؛ از بین رفتن آن، موضوعی است که با برخورد های نظامی و سخت افزاری و در کوتاه مدت میسر نخواهد شد.

میرباقری همچنین درباره نقش و تاثیر همسایگان عراق در آینده دولت جدید اظهارداشت: بی تردید عملکرد همسایگان عراق یا موضع گیری های کشورهایی که همسایه این کشور محسوب نمی شوند اما منافع انکارناپذیری در عراق دارند،نقش چشمگیری در آینده دولت حیدر عبادی و حل بحران داعش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به موضع مثبت همسایگان عراق در برابر تحولات اخیر این کشور و اعلام حمایتی که از دولت جدید داشته اند، چنانچه دولت عراق بتواند با عملکرد خود این حمایت ها را حفظ کرده و گشترش دهد می توان امیدوار بود که این کشور در مسیر صلح و آرامش حرکت کرده و بتواند خطر گروه های تکفیری را رفع کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نمی توان منکر این موضوع شد که امنیت در عراق به طرز موثری بر امنیت همسایگان و بلکه بر امنیت خاورمیانه تاثیر اساسی دارد و البته به نظر می رسد که این موضوع از سوی همسایگان این کشور هم پذیرفته شده است.

میرباقری افزود: درست به همین دلیل است که پس از مدت ها شاهد اجماعی عاقلانه از سوی همسایگان عراق درباره اتفاقات و رخدادهای این کشور هستیم.

وی همچنین درمورد کناره گیری نوری مالکی معتقد است: با وجود مقاومت هایی که نوری مالکی و بخشی از پیکره ائتلاف قانون به عنوان حزب حاکم در پارلمان عراق در مقابل انتخاب حیدر عبادی انجام دادند، نفس این استعفاء و احترام گذاشتن به خرد جمعی سیاسی و اجماع نخبگان عراق قابل تحسین است.

وی افزود:این اقدام را می توان به عنوان یک تصمیم عقلانی و ناشی از درک واقعیت های سیاسی جاری در عراق و در راستای منافع ملی این کشور تلقی کرد و از دیدگاه من قابل تقدیر و ستایش است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: در کنار انتقاداتی که به عملکرد سیاسی و مشی زمامداری هشت ساله دولت نوری مالکی وارد است و البته ناگفته پیداست که دولت وی نکات مثبتی هم داشته است؛ اما تصمیم مالکی مبنی بر استعفاء و تمکین به خرد جمعی، تا حدود زیادی موجب ترمیم وجهه سیاسی وی به عنوان سیاستمداری عملگرا که مصلحت کشور را بر منافع حزبی ترجیح داده است، شده است.

سیام**9173**1336
کد N480495

وبگردی