آفتاب
کارشناس مسایل سیاسی:

باید از عزم آمریکا و متحدانش در نابودی داعش تردید کرد

باید از عزم آمریکا و متحدانش در نابودی داعش تردید کرد

آنکارا - ایرنا - ˈحسنی محلیˈ کارشناس برجسته مسایل خاورمیانه گفت: درخواست آمریکا و متحدانش برای نابودسازی تروریستهای ˈداعشˈ جای سوال دارد و باید در عزم آنها تردید کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آنکارا، این کارشناس ترک با انتشار مقاله ای در روزنامه ˈیورتˈ، با اشاره به اینکه 80 روز از اشغال ˈموصلˈ می گذرد و معلوم نیست که در این مدت چند نفر از سوی تروریستهای داعش کشته، زخمی و یا به اسارت گرفته شده اند، نوشت: به گفته منابع سازمان ملل در این مدت دستکم 1.6 میلیون نفر از مناطق تحت اشغال داعش مهاجرت کرده اند و در حال حاضر در مناطق مختلف در شرایط بسیار دشوار زندگی می کنند، ولی هیچ یک از این مهاجرین به اندازه دختران ایزدی، ترکمن، شیعی و مسیحی که از سوی نیروهای داعش ربوده و مجبور به ازدواج اجباری شده اند ، در دشواری بسر نمی برند.

وی افزود: ˈباراک اوباماˈ و متحدان وی در قبال حملات داعش به موصل و قتل صدها نفر سکوت اختیار کردند، ولی با نزدیک شدن این نیروهای تروریستی به ˈاربیلˈ به کمک مقاومت کنندگان شتافتند و نیروهای آمریکا از یک ماه قبل تاکنون نیروهای داعش که قصد نزدیک شدن به اربیل را دارند، بمباران می کنند.

محلی با تاکید بر اینکه این بمبارانها نیز جدی نیست، نوشت: اسراییل در مدتی که داعش موصل را اشغال کرده بود، 100 هزار بمب به غزه پرتاب کرد و این منطقه را با خاک یکسان کرد، ولی آمریکا به صورت بسیار محدود نیروهای تروریستی را در عراق بمباران می کند.

وی با اشاره به اینکه گفتارهای اوباما و دیگر متحدان آمریکا در مورد داعش در تناقض با عملکردشان است، گفت: همه سخن از خطرناک بودن داعش و لزوم از میان برداشتن آن به میان می آورند، ولی برای نابودی آن تلاش نمی کنند ، زیرادر سخنان خود صداقت ندارند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به همراه 40 کشور در سال 2003 میلادی با 200 هزار نظامی، عراق را اشغال کرده بود، نوشت: من باور نمی کنم که آمریکا در مقابله با داعش ناتوان باشد و اگر کسی این را به زبان می آورد، ˈساده لوحˈ بوده، زیرا آمریکا در این مساله همه را به ˈسخرهˈ گرفته است.

محلی افزود: شاه عربستان که نزدیکترین متحد آمریکا در منطقه است، می گوید که داعش یک ماه بعد در اروپا و دو ماه بعد در آمریکا قابلیت دست زدن به عملیات تروریستی را دارد، ولی اوباما صدای خود را درنمی آورد .

روزنامه نگار سرشناس ترکیه با اشاره به اینکه مقامات اتحادیه اروپا، ˈبشار اسدˈ را مسوول رشد و قدرت یابی داعش می خوانند، گفت: سخنانی از این قبیل نیز احمقانه و بدور از واقعیت و فرافکنی است.

وی اضافه کرد: مساله مهم منطقه وجود ایدئولوژی ˈالقاعدهˈ که در پشت سر آن ایدئولوژی ˈسیاˈ و برخی کشورها و قدرتهای منطقه ای وجود دارند، است.

به گفته محلی، آنانی که در گذشته القاعده و ˈطالبانˈ را بوجود آورده و آنها را قهرمان اعلام کردند، امروز داعش را به وجود آورده اند.

وی افزود: از میان برداشتن داعش در سایه مبارزه با طرز فکر آنها امکان پذیر است. این طرز تفکر در کشورهای مختلف عربی و در راس آنها عربستان علاوه بر راس قدرت این کشور در نهادهای مدنی، دانشگاهها، محافل دینی، گروههای سرمایه گذار و رسانه های عربستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حتی رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه نیز داعش را تروریست نمی خوانند، اضافه کرد: آمریکا اعلام کرده که برای مبارزه با تروریستها، ˈجان کریˈ هفته جاری به منطقه خواهد آمد و درخواست کمک برای مبارزه با داعش را خواهد کرد .

محلی گفت: جواب آنکارا از هم اکنون مشخص است، آنها در پاسخ به درخواست کمک کری در مبارزه با داعش خواهند گفت، 49 گروگان ترکیه در دست داعش است و ما نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم.

خاورم**2012**1651
کد N480431

وبگردی