آفتاب
رییس موسسه تحقیقات راهبردی ترکیه:

ایران و ترکیه نیروهای محرکه امنیت منطقه هستند

ایران و ترکیه نیروهای محرکه امنیت منطقه هستند

آنکارا- ایرنا- ˈمحمد العادلˈ رییس موسسه تحقیقات راهبردی مناسبات ترکیه با جهان عرب، گفت: دولت های جدید ایران و ترکیه می توانند با توسعه همکاری ها به عنوان دو نیروی محرکه در تامین امنیت و ثبات در منطقه نقش مهمی بازی کنند.

ˈمحمد العادلˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب، افزود: تشکیل دولت جدید ˈاحمد داود اوغلوˈ نوید توسعه همکاری های میان ترکیه و ایران به رغم وجود برخی اختلافات در مورد سوریه و عراق را می دهد.

وی گفت: داود اوغلو در دوران وزارت امور خارجه خود نیز همواره به مناسبات با ایران به دیده مثبت نگریسته و هرگز مناسبات دوستانه تهران و آنکارا را فدای خواسته ها و اعمال فشارهای صهیونیست ها و واشنگتن برای خدشه دار کردن مناسبات تهران - آنکارا نکرده است.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی ترکیه، اضافه کرد: اگر واقعا در صدد تامین فضای سیاسی در منطقه باشیم، این امر تنها با همکاری ایران و ترکیه میسر است و به احتمال قوی داود اوغلو طی دوران نخست وزیری خود برای تعمیق مناسبات با ایران تلاش خواهد کرد.

العادل با اشاره به ترکیب دولت داود اوغلو، گفت: فهرست کابینه ترکیه نشان می دهد که تغییر مهمی در کابینه دولت اردوغان صورت نگرفته و خط مشی کلی در سیاست خارجی نیز تغییر نخواهد کرد.

وی با خاطر نشان کردن انتخاب ˈمولود چاوش اوغلوˈ به عنوان وزیر امور خارجه در دولت جدید ترکیه، افزود: چاوش اوغلو پیشتر وزیر مسوول مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا بوده و به نظر می رسد که تحولات در خاورمیانه را شخص داود اوغلو دنبال خواهد کرد.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی ترکیه، درباره مناسبات آنکارا با جهان عرب نیز گفت: شعار ˈترکیه جدیدˈ دولت جدید داود اوغلو به معنی حضور و نفوذ بیشتر ترکیه در خاورمیانه و بالکان است و نشان می دهد که ترکیه می خواهد نقش بازیگر را در منطقه بازی کند.

وی افزود: مسائل سوریه و عراق و فعالیت های گروه تکفیری - تروریستی داعش نشان می دهد که ایران و ترکیه باید در تحولات منطقه به عنوان دو بازیگر مهم با هم تعامل داشته باشند.

خاورم ** 2010**7074**1275
کد N480407

وبگردی